Web-hosting; klein maar fijn?

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

De nieuwe website van CRM excellence is live! Nou vind ik dit soort mededelingen altijd waardeloze berichten, want wat is de nieuwswaarde ervan? Wat heeft de gemiddelde lezer eraan? Vaak leuk voor jezelf, want toch weer een hoop tijd en geld geïnvesteerd en daar ben je trots op, maar het heeft wel de zweem van borstklopperij…

Kennis delen
Nou kan ik hier een mooi betoog houden dat wij als ervaren partij op vlak van CRM-strategie, CRM-projecten en –gebruikersondersteuning graag onze kennis en ervaringen delen, omdat het het vakgebied op een hoger niveau brengt en dat brengt weer interessante projecten voort, waar wij hopelijk ook weer – met vooral veel plezier – ons steentje aan bij mogen dragen. En om eenvoudiger en op meer manieren content te delen hebben we een nieuwe omgeving nodig. Maar die zal zich wel gewoon keihard moeten bewijzen; we willen relaties via onze site en sociale media ondersteunen met kennis over CRM waar ze iets mee kunnen. Daarom bieden we ook veel van onze artikelen aan via www.icustomer.nl, de inspiratiebron voor klantgericht ondernemen.

En dat was dan toch weer het interessante van het live gaan; het ervaren van al, dan niet klantgericht ondernemen van je eigen leveranciers. Weer een paar leuke ervaringen qua klantgerichtheid, inlevings- en oplossingsvermogen. Negatief en gelukkig ook heel positief…

Gerenommeerde oplossing?
Ik dacht dat het allemaal wel goed voorbereid was. Met externe specialist gezocht naar de juiste oplossing voor de strategie die we voor ogen hebben. Dat doen wij per slot van rekening ook op vlak CRM, dus schoenmaker blijf bij je leest en gebruik mensen die er (nog) meer verstand van hebben! Omdat het bij ons vooral gaat om het delen van content en we dat via meerdere kanalen willen doen kwam WordPress als best passend contentmanagementsysteem uit de bus. Ook Hartman Gids is positief over deze open-source-software en bovendien zijn ontelbaar veel plug-ins voor additionele functionaliteit beschikbaar. Daar kan je je dus geen buil aan vallen?

De bestaande site werd gehost bij een van oudsher gerenommeerde en hele grote partij in Nederland, dus dat zal wel lukken. Toch even laten checken of de benodigde LAMP-omgeving (Linux/Apache/MySQL/PHP) kon worden gefaciliteerd. Geen probleem. Dus wij konden aan de slag met bouwen van een nieuwe site. Gisteren was het dan zover: de site in een nieuw jasje kon live. Dus niet, want na de technische migratie werkte het niet (helemaal). Was een technisch dingetje dat ik maar deels snap. Alle onderdelen waren er schijnbaar wel, maar de samenhang klopt niet voor gebruik met WordPress. “We ondersteunen ook geen WordPress” was het antwoord. OK? Volgens mij wordt het wel heel veel gebruikt, van enkele Fortune-500-bedrijven tot de slager op de hoek.

WordPress is relatief eenvoudig en populair. De online variant waar je gratis blogs aan kunt maken en hosten, www.wordpress.com, is anderhalve week geleden de tweehondermiljoenste post gepasseerd. En een nog groter deel zit waarschijnlijk in al die sites die met WordPress zijn gebouwd en draaien op eigen – en gehoste – servers. Geen nood; “we maken een ticket aan en reageren meestal binnen acht werkuren.” Volledig conform Service Level Agreement en het lijkt ook best snel, maar dat is het niet als je afgesproken hebt dat een site live gaat. Natuurlijk ook her en der in het netwerk al aangekondigd en per slot van rekening zijn project-deadlines bij de klant ook altijd heilig! Er is die dag ook helemaal niet meer gereageerd. Dan toch maar even Google-en op combinatie van WordPress en onze hostingprovider. Wat denk je? Twee van de eerste drie resultaten verwijzen naar een wanprestatie-blog over deze provider, notabene gehost op www.wordpress.com, met een aanzienlijk klachtenoverzicht. Zijn we blijkbaar toch niet de enigen en lijkt de cirkel weer helemaal rond…

Flexibiliteit
Maar het probleem was dus nog steeds niet opgelost. Via, via kreeg ik een relatief kleine hosting-partij te pakken. Die kenden WordPress wel, want dat hadden andere klanten ook. Wat ik nodig heb? Ja, dat weet ik dus niet precies, maar in ieder geval moet die site de lucht in. “Dan doen we gewoon eerst een test-omgeving en dan kijken we later wel hoeveel je precies gebruikt.” Mij best, als die website maar live kan. In ieder geval toonde deze (kleine) partij de flexibiliteit waar ik nu om zat te springen. Hosting-partij en web-engineer deden hun technische ding en binnen het uur was ik weer blij. En dat is me wat waard. En mijn omgeving trouwens ook. Ik heb het gevoel dat ze me begrepen, even een stapje harder zetten en de nieuwe site is live! Overtreffen van de klantverwachting noemen mijn collega’s dat. Misschien zit zo’n grote partij dan toch te vast in de (intern gerichte) processen en procedures?

‘s Morgens had ik me in ieder geval niet bedacht dat de site ’s avonds zou draaien bij een relatief kleine partij die ik helemaal nog niet kende. Eindigt mijn dag toch met een positieve klantervaring en een goed gevoel. Ik hoop dat we u middels onze blogs en whitepapers die op deze site gaan komen van meer inspiratie op klantgericht ondernemen kunnen voorzien.

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter