Sociale media in de CRM-praktijk

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Als CRM-professional ben ik uiteraard zeer kien op nieuwe ontwikkelingen en wat wij hiermee kunnen doen om waarde aan onze klanten toe te voegen. De ontwikkeling van de Social Media heeft dan ook mijn ongebreidelde belangstelling. Maar hoe blijf je bij, als je gedurende de dag vooral met klanten bezig bent? En hoe vertaal je eventueel opgedane kennis naar je dagelijkse praktijk? Vragen, waar ik inmiddels een antwoord op heb: door kennis en ervaring te delen met andere specialisten en hiermee veel tijd te winnen.

Als bestuurslid van CRM Association NL heb ik voorgesteld een Social Media-sessie te organiseren. Het houdt ons allemaal bezig. Wat doe ik ermee, en wat niet, hoe gaan we er mee om, wat kunnen we er mee en wat kan het ons opleveren? Het was een echte ’Inspiration sessie’, deze keer verzorgd door Liesbeth Jansen, gecertificeerd trainer voor LinkedIn. De focus van de avond was daardoor ook vooral gericht op LinkedIn.

LinkedIn bevat een enorme relatiedatabase die door iedere deelnemer zelf up-to-date wordt gehouden. De ideale wereld voor iedere CRM-manager …

Is LinkedIn dan de mogelijke vervanger voor CRM-systemen? Of moeten we het aanvullend zien? Volgens mij voegt LinkedIn waarde toe aan je CRM-database. Het toepassen van Social Media als LinkedIn moet dan ook een plek krijgen in de CRM-strategie en dan met name de toepassing in de dagelijkse processen. Zowel voor verkoop, als marketing en zeker ook voor servicedoeleinden.

Inleidend hebben we het netwerkdenken van Thomas Powers besproken. Netwerkdenken kan op verschillende manieren worden ingericht. We moeten vooral de ORS- regels volgen, oftewel Open, Random en Supportive. We openen ons netwerk en staan ook open voor toetreders. We gaan op een random wijze met Social Media om: er komt van alles op ons af en we kijken wat we er mee kunnen en willen. Maar ook een supportive manier van LinkedIn-gebruik is gewenst: we ondersteunen diverse initiatieven om er met elkaar beter van te worden en dus meerwaarde te genereren voor de betrokken partijen.

Ik werd in ieder geval dusdanig geïnspireerd, dat ik meteen actie heb ondernomen om een aantal zaken op mijn eigen Linkedin-profiel te verbeteren. En ik begin nu de samenhang tussen de verschillende Social Media meer en meer te begrijpen.

Ik geef toe, de Social Media-ontwikkeling is een feit. Niet meer weg te denken uit ons bestaan, zeker niet als we kijken naar de volgende generatie op de arbeidsmarkt. En zou daarmee ook niet meer uit onze CRM-focus weg te denken moeten zijn. CRM 1.0, bedankt voor de gedane diensten, Social CRM, welkom!

Douwe Deinum

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter