Waarom moet ik me registreren voor content?

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Zo af en toe loop ik weer eens tegen een terugkerende ergernis aan bij het zoeken naar informatie op internet: het uitgebreid registreren voordat je toegang krijgt tot de content. De woorden ‘registreer hier’ of ‘sign up’ zijn voor mij steeds vaker een reden om rechtsomkeert te maken en de site anoniem te verlaten.

En, eerlijk is eerlijk, mijn CRM-hart bloedt dan toch wel een beetje. Ik snap het wel, men wil graag weten welke potentiële klant nu eigenlijk aan de poort staat te kloppen. Wie is het, wat wil hij of zij en vooral: hoe kan ik aan die klant verdienen. Dan moet je toch wel weten wie die klant is? Toch? Of ligt het anders?

Een paar jaar geleden nog wel ja, maar Ik denk dat het inmiddels echt anders is. En dat komt door een aantal ontwikkelingen:

Content is steeds breder beschikbaar
De tijd van ‘kennis is macht’ is vrijwel voorbij. Het gaat daarentegen om relaties en het onderling delen van informatie en verhalen. Het is dus niet verstandig om je kennis achter een dichte deur te houden en alleen te delen met diegenen die daar echt moeite voor gedaan hebben. Nee, men komt pas binnen als de deur openstaat en men een warm welkom krijgt. In de retail snapt men dat al langer en gooien ze letterlijk de deur open en vormt warme lucht de enige barrière. En terecht, het kost meer, maar de drempel om even binnen te stappen is verdwenen en uiteindelijk houdt de retailer er meer aan over.

Wereldwijde consolidatie sociale netwerken
Het opkomen van LinkedIn, Facebook, Twitter, Gmail, Live en iTunes is de afgelopen jaren hard gegaan. Deze ‘tools’ (of moet ik zeggen ‘merken’) hebben een groot vertrouwen en inmiddels een wereldwijde dekking gekregen. Ik denk dat het gros van de internetburgers wel bij één of meerdere een account heeft aangemaakt en daar zuinig op is, immers, het bevat veel persoonlijke en/of financiële gegevens. (Denk bijvoorbeeld eens aan iTunes!)

De techniek maakt het mogelijk
De ontwikkeling van oAuth als open-source-autorisatie-protocol maakt het voor siteontwikkelaars mogelijk om gebruik te maken van de moeite die de sociale netwerken doen om hun klanten het gevoel te geven dat hun data bij hen veilig is. In plaats van het opzetten van eigen autorisatiemodules maken ze gebruik van de mogelijkheid om bezoekers zich aan te laten melden met hun Facebook- of Gmail-account.

Als ik nu een site zou moeten maken (of laten doen natuurlijk, ieder z’n vak) dan zou ik daar zeker gebruik van maken, als registratie al gewenst is natuurlijk.

Maar hoe zit dat dan met dataverzameling? Bij CRM ging het er toch om alles te weten van je klant en daar dan op in te spelen? Dat klopt, maar of dat lukt hangt af van de mate waarin je in staat bent het vertrouwen van de klant te winnen en te behouden. Als dat vertrouwen er is komen er genoeg momenten om meer van de klant te registreren. Het warme welkom door de klant in de gelegenheid te stellen in te loggen met een voor hem vertrouwd account is daarin al een eerste belangrijke stap. Je maakt het de klant makkelijk.

Meerwaarde
Let wel: in sommige gevallen geef ik graag mijn informatie af, maar alleen als er een duidelijke meerwaarde tegenover staat. Als ik iets geleverd moet krijgen bijvoorbeeld. Maar dan verwacht ik wel dat ik bij een volgend bezoek herkend wordt als ik weer (hopelijk met mijn Gmail- of Facebook- account) inlog. Dan wil ik, net als bij die ene speciaalzaak in de stad, een persoonlijke benadering. En dat is geen technische uitdaging, waar dat niet gebeurt zit de beperking vaak aan de kant van de business, die staat daar veel te weinig bij stil. Misschien een idee om eens te kijken naar de mogelijkheden die dit biedt voor de integratie met sociale netwerken? Dan snijdt het mes aan twee kanten…

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter