Belangrijkste conclusies uit #SCRMontbijt in Harmelen

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Al enige tijd ben ik zeer getriggerd door de combinatie van CRM en Social Media. Zeker omdat er grote parallellen zijn tussen de ontwikkelingen op het CRM-vlak in de afgelopen 20 jaar en de ontwikkelingen op SM-vlak in de afgelopen 2 jaar. Alles gaat minimaal een factor 10 sneller. Waar op het CRM-vlak in eerste instantie werd geredeneerd vanuit de techniek, gebeurt dat nu vanuit de SM-tools. Ook op dit vlak lijkt strategie op de tweede plaats te staan, net zoals destijds in de CRM-wereld. Gelukkig wordt CRM steeds meer als strategisch onderwerp gezien binnen organisaties, dus daar zal Social Media uiteindelijk ook uitkomen, daar ben ik van overtuigd. Met een beetje geluk, ook weer een factor 10 sneller als op het gebied van CRM.

Deze interesse, zowel als mens als ook als professional, deed ons ertoe besluiten om vanuit CRM excellence een aantal relaties uit te nodigen voor een SocialCRM ontbijt. (twitter: #SCRMontbijt) Klanten, bijna klanten en nooit klanten, stuk voor stuk leuke mensen met de drang om onderscheidend te zijn. Ter invulling van onze ontbijtsessie hebben we Stephan ten Kate als expert gevraagd om de ontbijtsessie in te vullen (stenkate.blogspot.nl).

In onze sessie hebben we zijn ervaringen gecombineerd met onze eigen CRM excellence praktijk en die van onze klanten. Zo hadden we een optimale combinatie te pakken.

Omdat delen een belangrijke succesfactor is van onze nieuwe media maatschappij, bijgaand de belangrijkste conclusies die we groep naar voren hebben gehaald uit deze sessie:

  • Business to business volgt business to consumer maar het gat tussen deze werelden wordt steeds kleiner. Het gaat om mensen, ongeacht in welke branche zij werken;
  • Luisteren naar wat er wordt gezegd, en dan vertalen naar de eigen organisatie is een belangrijk begin van een Social-CRM-strategie. In de praktijk blijkt helaas vaak dat organisaties intern nog niet klaar zijn om deze inzichten op te volgen;
  • Er is een groot contrast tussen de mogelijkheden en het gebruik van Social Media.
  • Keuzes maken en focus lijkt key. Doe de dingen goed, of helemaal niet. Dan later pas uitbouwen;
  • Snelheid van reageren is onderdeel van de perceptie van de klant, Social Media helpen om dit te kunnen realiseren;
  • De valkuil van Marketing, het vertellen, is ook met Social Media een valkuil. Goed luisteren naar de doelgroep, voordat je tools inzet;
  • Bedenk goed op welke zoekwoorden je wilt luisteren met de Social Media, om zinvolle input te krijgen; (Google Alerts en Google Reader)
  • Het Social-Media-strategie-stappenplan en de tips voor leuke websites zijn zeer welkom;
  • Social Media kan ook als actief feedback kanaal worden gebruikt om te luisteren, niet alleen passief luisteren als input gebruiken voor je strategie;
  • Kijk naar wat er over concurrenten wordt gezegd en volg de concurrenten zelf ook, dat geeft een schat aan informatie;
  • Het is een geruststelling dat we met zijn allen aan de vooravond staan van een grote sprong. Er zijn nog maar weinig bedrijven echt ver;
  • Veel aandacht voor de interne organisatie, dan is er veel mogelijk. De inzet van de interne organisatie speelt een belangrijke rol bij het succes van de uitvoering van de Social-Media-Strategie;

Kijk nog eens rustig naar de presentaties:

Hier vind u een korte impressie van het Social CRM ontbijt. Heeft u nog vragen, neemt u gerust contact met ons op.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter