Hoezo, met de komst van sociale netwerken meer klantinformatie vastleggen?

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Op de site van de Computable staat een artikel over het effect van Social Media op de verkoopresultaten van CRM software. Onderzoeksbureau IDC meldde dat de verkoop van CRM-software in 2010 toegenomen is met 6,2 procent naar een omzet van 16,5 miljard dollar. En dat de verwachting is dat deze markt in 2011 met 7,6 procent groeit naar 18 miljard dollar. Deze verdere groei wordt door IDC onder andere toegeschreven aan het feit dat er door de koppeling met sociale netwerken zoals Facebook en Twitter nog meer klantinformatie verzameld kan worden.

Maar… het verzamelen van klantdata is alleen zinvol als er ook iets mee wordt gedaan. Bijvoorbeeld omdat vanuit een strategische visie het binden van klanten het belangrijkste speerpunt zou moeten zijn, omdat dan een op de klant toegespitste aanpak gerealiseerd kan worden. Conform de interesses, wensen en communicatiekanalen van de klant. Waarbij in de conversatie met de klant, adequaat gereageerd kan worden. En daar zijn sociale netwerken uiteraard zeer geschikt voor.

De conclusie echter dat de groei in software verkopen gerelateerd is aan het feit dat met de komst van de sociale netwerken meer klantinformatie kan worden vastgelegd, daar geloof ik niet in. Ik geloof dat het bedrijfsleven meer en meer begrijpt dat een klantstrategie essentieel is voor de continuïteit van de organisatie. En dat voor een succesvolle implementatie van de CRM- strategie zowel mensen, processen als tools noodzakelijk zijn. En dat ik dit geloof heb, is als CRM-ondernemer natuurlijk niet raar. We komen dat immers dagelijks in onze praktijk tegen!

Door het voortschrijdende inzicht in de rol van een goed geïmplementeerde CRM-strategie, ondersteund door de effecten van lage klantloyaliteit gedurende de afgelopen moeizame economische periode, is het begrijpelijk dat organisaties op dit moment fors investeren in CRM. Niet alleen in het tool, maar vooral in de brede implementatie. En dat social media daar een versterkende rol in speelt, is evident. Versterkend, maar zeker niet leidend…

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter