Mobiele CRM en Social CRM belangrijke trends! Cloud en beveiliging minder

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Mobile CRM und Social CRM gewinnen gegenüber der Flexibilität einer Software’, las ik op de site van media-treff. de: Business Systems Integration AG heeft namelijk voor de 3e maal op het Swiss CRM Forum  een kort onderzoek gedaan wat de trends zijn op het CRM-vlak in 2011. Over het algehele gebruik van CRM-software zijn de volgende resultaten naar voren gekomen: 77 procent van de ondervraagden heeft inmiddels ingezet op professionele software ondersteuning van relatiebeheer.  Verkoop en marketing afdelingen zijn hierbij de belangrijkste gebruikers (74% om 66%) Maar ook het gebruik door service-afdelingen komt inmiddels steeds vaker voor (40%).

Trends 2011
Op de vraag naar de persoonlijke trends zijn de volgende hoofdcategorieën genoemd:

  • 42% noemt gebruik van mobiele CRM-toepassingen,
  • 37% wil CRM als centrale applicatie inzetten en
  • 26% denkt na over Social CRM.

De thema’s CRM in the Cloud en databeveiliging verliezen blijkbaar aan belang (resp. 13% en 10%)

Communicatie, Service en 360-graden-klantbeeld worden steeds belangrijker
Daar waar CRM vroeger een bijkomende applicatie was voor een deel van de medewerkers, wordt het 360-graden-klantbeeld meer en meer het hart van de organisatie waar alle medewerkers toegang toe (moeten) hebben die op de een of andere manier contact met de klant hebben. Het feit dat Mobiele CRM-toepassingen zoveel aandacht krijgen, is hier een bewijs van. In de uitvoering van de CRM-strategie is het van belang dat de klantinteractie snel en met de juiste informatie gerealiseerd kan worden. Zo mogelijk pro-actief, en in ieder geval plaatsonafhankelijk.

Social CRM: ja, maar hoe?
Er is veel aandacht voor tools op het vlak van Social CRM. In feite is er sprake van een hype. Maar in feite gaat het hierbij om additionele kanalen die de realisatie van de CRM-strategie kunnen ondersteunen. Of het nu gaat om marktbenadering, klantloyaliteit of serviceverlening, het is van belang om eerst vast te stellen wat de te behalen doelen zijn, en dan te kijken in hoeverre de social-mediakanalen hierbij nuttig zijn. Het inbedden van Social CRM als doel, is dus geen goede keuze.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter