Social media vs. mobiele marketing? Appels en peren!

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

“Softwareleverancier IBM ondervroeg 279 marketeers naar hun plannen en huidige activiteiten, ook wat betreft de nieuwe kanalen. Uit het onderzoek bleek dat sociale media onderaan de prioriteitenlijst van marketeers staan, maar dat ondanks het getemperde enthousiasme al ruim de helft van de respondenten sociale media inzet voor marketingdoeleinden. Noord-Amerika loopt daarbij flink voorop met 66 procent. In Europa zet een derde van de respondenten sociale media in. Het scepticisme is in Europa groot, een kwart geeft aan niets met sociale media te plannen in de toekomst.”

“Mobiele marketing wordt momenteel door 43 procent van de respondenten ingezet en een kwart denkt dat het in de komende twaalf maanden opgezet gaat worden. Momenteel wordt het meest gewerkt aan apps (44 procent), mobiele websites (40 procent) en mobiele berichten (36 procent). In de komende twaalf maanden gaan marketeers vooral kijken naar de mogelijkheden van mobiele e-mailmogelijkheden”. Meer in het artikel ‘Social media legt het af tegen mobiele marketing’ op CustomerTalk.

Mooi onderzoek, daar niet van, maar de constatering dat er dus sprake is van een verschuiving in prioriteit van ‘social media’ naar ‘mobile marketing’ snap ik niet. Deze vergelijking gaat volgens mij mank omdat het hier over twee verschillende zaken gaat. Social Media gaat voornamelijk over klantgedrag en Mobile Marketing heeft veel meer te maken met het creëren van kanalen. Beiden zijn wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zonder het veranderende gedrag als gevolg van de opkomst van social media  zou de vraag naar mobiele kanalen er waarschijnlijk helemaal niet zijn! Je kunt hooguit spreken van een inhaalslag die gemaakt moet worden: omdat Social Media zo belangrijk is geworden (en vooral ook steeds vaker ‘mobiel’ wordt) is de behoefte van marketeers aan ‘mobile presence’  gestegen. Bottom line: de klant bepaalt waar de marketeer waarde kan toevoegen. Marketeers blijven achter de feiten aanhollen…

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter