CRM heeft grootste aandeel in SaaS-omzet

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

“Van de wereldwijde omzet uit SaaS (software as a service) is ongeveer 32 procent afkomstig uit bedrijfssoftware voor crm (customer relationship management). Dat blijkt uit cijfers van Gartner. Het onderzoeksbureau legde de loep op de wereldwijde omzet uit bedrijfssoftware die als webdienst wordt geleverd.

De wereldwijde omzet uit software als webdienst stijgt volgens Gartner in 2011 tot 12,1 miljard dollar. Dat is een groei van 21 procent ten opzichte van de 10 miljard dollar in 2010. De SaaS-omzet uit CRM-software groeit naar verwachting van de marktonderzoeker van 3,2 miljard dollar in 2010 naar 3,8 miljard dollar in 2011.”

Hoe komt het nu dat de CRM markt een dergelijk groot deel heeft van de SaaS oplossingen? Ik denk zelf dat daar 5 redenen voor zijn:

  1. Organisaties vragen om innovatieve ondersteuning waar het hun commerciële activiteiten betreft. En innovatieve ondersteuning vraagt om innovatieve producten. Niet gek dat de SaaS innovatie het eerste en meeste voet aan de grond heeft in de commerciële organisatie. En dat daarmee de CRM leveranciers alles in het werk stellen om op deze trein te springen;
  2. ERP systemen zijn van oudsher helemaal verankerd met de ICT afdeling en de back office activiteiten. De CRM applicaties zijn er in een later stadium bijgekomen, en hebben altijd moeten inpassen in een bestaande situaties. Met soms de nodige obstakels vanuit de ICT organisatie, waarmee de roep is gekomen om een oplossing die buiten deze ICT obstakels om gebruikt kan worden;
  3. De ontwikkeling van CRM software is later gekomen als de ontwikkeling van ERP applicaties, en heeft daarmee op het gebied van technologie keuzes een voorsprong. Door deze voorsprong kan eerder gebruik gemaakt worden van ontwikkelomgevingen die SaaS ondersteunen;
  4. De angst die in eerste instantie gepaard ging met het buiten de 4 muren van de organisatie vastleggen van data, is groter op het moment dat het financiele transacties betreft dan als het gaat om klantgegevens. En daarmee is het gemakkelijker om voor het CRM systeem te kiezen voor een SaaS applicatie;
  5. Bij de aanschaf van CRM software is het meer gebruikelijk om de bewijsvoering ook in het licht van een ROI berekening te zien, dan bij de aanschaf van ERP software. Iedereen was er vroeger van overtuigd dat er een financiele applicatie moest zijn, terwijl de noodzaak van CRM nog maar bewezen moest worden. En onderdeel van de ROI berekening was dan vaak iets TCO achtigs (Total Cost of Ownership) En met de komst van TCO is de poort open gezet voor minimaal een discussie rondom SaaS.

En bij u? Hoe is deze discussie in uw organisatie beslecht?

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter