De staat van social media marketing in Europa

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Op Marketingfacts.nl las ik het artikel ‘De staat van social media marketing in Europa’. Het artikel gaat in op het onderzoek van Forrester naar de Europese markt van social media marketing.

Dit onderzoek laat zien dat Europese marketeers de toekomst van social media marketing zeer rooskleurig in zien. Van geen enkel ander kanaal hebben zij zulke hoge performance verwachtingen als voor social media. De grootste uitdaging die zij tegenkomen bij de inzet van social media is het meten van de Return On Investment (ROI). Er wordt veel geïnvesteerd in social media monitoring tools en CRM systemen met analyse mogelijkheden.

Daarnaast blijkt dat veel interactieve marketeers aanlopen tegen de eigen organisatie. Forrester geeft aan dat marketeers moeite hebben met het vrijmaken van budgetten en wel om de volgende redenen:

  • Te weinig marketeers meten wat belangrijk is.
  • Teveel marketeers marketeers focussen op ‘vanity metrics’, meetinstrumenten die er op papier goed uit zien maar in werkelijkheid weinig zeggen over het succes (bv friends, followers & fans).
  • Er is een mismatch tussen rapportage en budgetten.

Wat mij in dit bericht opvalt, is het feit dat het vaststellen van de ROI ook voor social media marketing heel lastig blijkt. In feite is dit overeenkomstig met een trend die een jaar of 8 geleden in CRM land heel belangrijk werd geacht, ROI. Er zijn toen diverse ROI modellen opgesteld, maar deze modellen blijven onderhevig aan input van niet altijd even objectieve data en aan interpretatieverschillen van de lezer.

De aandacht voor ROI van CRM investeringen is veranderd van een volledig onderbouwde ROI analyse naar een onderbouwing van de invulling van het strategische onderwerp dat CRM tegenwoordig is. In deze strategische ROI analyse wordt het geloof in de investering vertaald naar operationele voordelen, zonder deze op de komma te berekenen. De grote lijn, daar gaat het om. Ik krijg sterk het vermoeden dat het met de ROI van Social Media eenzelfde kant op gaat. Gelukkig kunnen we dat goed samenvoegen tot de ROI van Social CRM. Heeft u daar ook al eens over nagedacht?

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter