Marketeers worstelen met de uitdagingen van social media

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

“Deze week verscheen het rapport van de onderzoeksafdeling van IBM met de resultaten van uitvoerige gesprekken met meer dan 1700 marketingmanagers van leidende (profit en non-profit) bedrijven uit 64 landen.

Samenvattende conclusies: CMO’s van de hele wereld worstelen in het internet tijdperk met de vraag: “Hoe gaan we value leveren aan nog nooit zo machtige consumenten? Hoe gaan we met hen dan duurzame relaties aan? Hoe consolideren we die waarde? En hoe gaan we onze resultaten meten?” Dat zijn de uitkomsten van de gesprekken met de top marketeers.

Probleem blijft bij veel bedrijven dat door de sociale media, marketing fundamenteel verschuift van push naar pull aanpak: de consument lijkt nu aan de knoppen te zitten en de marketeer lijkt nu vooral de schietschijf.

Als grootste uitdagingen in dit internet tijdperk wordt door de marketing expert gezien: explosie aan data (71%), opkomst van Social Media (68%), toename van het aantal (distributie)kanalen (65%), en veranderende demografische kenmerken van de consument (63%).

De meeste marketeers hebben dan ook nog geen pasklare oplossing voor hoe ze moeten omgaan met deze veranderingen. Ze kampen met onzekerheid en lopen tegen budget en IT problemen aan.”

Deze houding van marketeers is begrijpelijk. Verandering betekent nu eenmaal dat oude vertrouwde werkwijzen en zekerheden de deur uit vliegen. Feit blijft echter dat marketeers wel mee zullen MOETEN veranderen, willen ze bij blijven bij de ontwikkeling van de consument én de concurrent.

Onzekerheden zijn niet erg. Het wordt nu alleen wel tijd om na te gaan denken over de strategie die bij úw onderneming past en om uw mindset aan te passen: denken in kansen in plaats van obstakels. De conclusie van het IBM rapport luidt niet voor niets: ‘voel je versterkt in plaats van gestrest!’

Maar, dat weet u natuurlijk al lang. Duwtje in de rug nodig? Wij helpen u graag verder.

Bron: Dutch Cowboys

Meer informatie:
Lees het hele artikel op de website van Dutch Cowboys
Volg de discussie via de website van IBM

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter