Tijd voor échte loyaliteit

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Nog twee weken en dan gaat de veel besproken Wet van Dam in werking. Een wet die bij veel uitgevers, sportscholen, nutsbedrijven en andere organisaties die hun inkomsten uit een soort ‘abonnement/lidmaatschap’ binnenkrijgen, voor een hoop discussie heeft gezorgd. Want wat mag nou nog wel en wat niet meer?

De wet beschrijft namelijk dat contracten met consumenten niet meer stilzwijgend verlengd mogen worden. Elk contract is na de eerste periode per maand opzegbaar, of zelfs per direct wanneer de algemene voorwaarden niet conform de nieuwe wet zijn afgestemd.

In dit artikel worden de details nog eens haarfijn voor u uitgelegd.

Juridische haarkloverij
Toch vind ik het jammer dat er zoveel tijd is gaan zitten in de juridische haarkloverij. Want eigenlijk regelt de wet ‘alleen maar’ dat consumenten makkelijker en met een, in de ogen van de consument, redelijke opzegtermijn kunnen opzeggen. Daar is toch niks mis mee? Of is het toch zo dat organisaties veel profijt hebben van slordige consumenten die vergeten op tijd hun abonnement of lidmaatschap te stoppen en daarmee weer een jaar vastzitten aan het tijdschrift dat ze niet lezen op die sportschool waar ze niet heen gaan?

Het is tijd voor focus en toegevoegde waarde
Ik ben bang van wel en daarom ben ik blij met invoering van deze wet. Het dwingt bedrijven om zich te focussen op het leveren van zoveel waarde voor de consument dat ze het wel uit hun hoofd laten op te zeggen. Tijd voor echte loyaliteit en niet afgedwongen verplichte afname.

De focus komt hiermee te liggen op de kern van CRM waarde creatie voor bestaande klanten. Iets waar wij al jaren aan werken, met tevreden klanten, en een opzegtermijn van een dag…

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter