CRM/Sales workshops in New York, San Diego, Vancouver en Chicago

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Na een week reizen, CRM workshops geven en een klein beetje shoppen, strandden we net voor de finish, met 4 uur vertraging, in Chicago op het vliegveld. Maar dat terzijde.

Verschil in windrichting én persoonlijkheid
Het is bijzonder boeiend om te zien hoe verschillend de windrichtingen van Amerika zijn. En dan bedoel ik niet alleen qua landschap, want logischerwijs verschillen Manhattan, West Coast San Diego en ‘Windy City’ Chicago nogal van elkaar. Maar ik bedoel vooral qua persoonlijkheden. Eigenlijk is het vergelijkbaar met Nederland. De Randstad is immers ook heel anders dan Groningen.

CRM/Sales workshops in New York, San Diego en Vancouver
Die persoonlijke verschillen werden bij het geven van de CRM/Sales workshops aan groepen agenten in verschillende regio’s, heel duidelijk.

De groep in New York was zeer uitgesproken en aanwezig. Hun huiswerk was bijzonder goed voorbereid. De insteek van de workshop was vooral gericht op hoe de agenten met de nieuwe CRM aanpak geld konden verdienen.

De groep in San Diego was relaxed en vooral geïnteresseerd in de menselijke aspecten achter aankoopbeslissingen. De agenten hadden al verschillende mogelijkheden uitgeprobeerd sinds de laatste training een paar weken geleden.

De noorderlingen uit Vancouver die ook in deze groep zaten, waren meer van het stille en stugge type. “Nee, als ik iets wil verkopen dan stap ik gewoon binnen bij een klant in de overtuiging dat hij mij wel wil spreken”. Hoezo, eerst een relatie opbouwen?

In het midden van Amerika zat men er een beetje tussenin. Qua inzet bij de voorbereiding was het minder. Nadat ze overtuigd waren dat de aanpak hen voordeel zou opleveren, waren ze erg enthousiast om het meteen de volgende dag in te bedden.

Het opbouwen van een klantrelatie betaalt zich vooral op de middellange termijn uit
Het was voor alle groepen duidelijk dat relatiebeheer en verkopen niet alleen voor de korte termijn, the ‘quick bucks’, voordeel oplevert. De investering in het opbouwen van relaties levert vooral op de middellange termijn voordeel op. Die combinatie werd enthousiast ontvangen, evenals het feit dat het moederbedrijf van de agenten zwaar investeert in een sales support organisatie.

Agenten versus eigen sales
Zit er nu eigenlijk verschil in de aanpak van agenten en de aanpak van eigen salesmensen? Onze conclusie na het trainen van beide groepen is ja, wel een beetje. Dat verschil zit vooral in het feit dat het bij agenten om zelfstandige ondernemers gaat die weten wat werken, investeren en innoveren is. Eigenlijk was het meekrijgen van de agenten gemakkelijker dan in eerste instantie gedacht, ondanks dat de relatie tussen hen en het moederbedrijf wat losser is.

Leuk om in gedachten te houden als je ooit met agenten in Amerika werkt aan een CRM/Sales project. Of zou dit ook gelden voor agenten in andere landen, en voor andere disciplines….

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter