Social CRM vanuit een ander perspectief

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Microsoft CRM kwam deze week met nieuwe functionaliteit op het gebied van Social CRM: Activity Feeds.

In eerste instantie verwacht je dan misschien nieuwe functionaliteit om ‘the buzz’ over je bedrijf of je klanten op Facebook, Twitter en Linkedin te volgen en aan je klantprofiel te koppelen, maar dit is anders.

Een nieuwe manier van samenwerking in uw organisatie
Met de introductie van ‘Activity Feeds’ vertaalt Microsoft de wijze waarop consumenten binnen social media met elkaar communiceren naar een nieuwe manier van samenwerking in uw eigen organisatie. Gebruikers van het CRM systeem hebben nu de mogelijkheid om op de manier zoals men van Facebook, Twitter en LinkedIn is gewend, met andere medewerkers te communiceren.

Interne vrienden, volgers of connecties
Medewerkers kunnen collega’s als  ‘vrienden’, ‘volgers’ of ‘connecties’ (om even de terminologie van de Social Media te volgen) toevoegen en praten over onderwerpen die binnen de CRM-omgeving spelen. Klanten, opportunity’s en cases kunnen worden ‘getagd’. Op deze manier wordt niet alleen via de standaard ’statussen’ en ‘rapportages’ gedeeld wat er speelt rondom een klant of een (verkoop)team maar ook via de ‘interne buzz’.

Online demo

Naast Microsoft levert ook Salesforce (met Chatter) tooling om de onderlinge CRM samenwerking te verbeteren. Meer daarover (+ demo) vindt u op: www.salesforce.com/chatter/whatischatter

Van rookhok naar online koffiehoek..
Leuk zult u zeggen, maar levert dat dan niet teveel afleiding? Ik denk van niet, sterker nog, deze manier van communiceren maakt het heel makkelijk en natuurlijk om informatie over klanten met elkaar te delen. En dat op een manier die normaal gesproken rondom de koffiemachine of het rookhok plaatsvindt (en op die plekken horen we het meest, dat weet iedereen). Met ‘Activity Feeds’ kunnen medewerkers opscheppen over binnengehaalde deals, hun frustratie kwijt over klachten en gedoe en vragen stellen aan medewerkers. Zaken die u liever intern houdt en niet op Facebook…

Dit soort functionaliteit biedt naar mijn mening een mooie aanvulling op de standaard lijstjes en signaleringen binnen CRM. Het motiveert medewerkers om binnen de organisatieomgeving informatie met elkaar te delen en het versterkt de onderlinge band. Een belangrijk gegeven voor het slagen van uw CRM strategie!

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter