‘Bedrijven die social media niet omarmen, overleven niet’

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Bedrijven die social media inzetten, zullen sneller groeien dan bedrijven die dat niet doen.

Sterker nog: bedrijven die social media niet omarmen, overleven niet. Deze stellige overtuiging leeft bij een groot deel van de leidinggevenden bij bedrijven in Europa.

Dat komt naar voren uit een groot onderzoek in opdracht van Google, uitgevoerd door Milward Brown Corporate onder 2700 professionals in 7 landen. De studie wees uit dat een derde (32%) van de professionals die social tools gebruiken deze dagelijks inzetten voor zakelijke doeleinden. De belangrijkste redenen om social tools te gebruiken zijn:

  • Het sneller vinden van mensen, informatie of expertise (41%)
  • Het samenwerken en informatie delen (37%)
  • Het verbreden van persoonlijke netwerken, het bouwen van professionale relaties, het verbeteren van de eigen status en het creëren van communities (34%)
  • Het verminderen van aantal en lengte van e-mailberichten (31%)

Senior executives geven aan dat het gebruik van social tools binnen hun organisatie de productiviteit met 22% verhoogt en de tijd aan veelvoorkomende taken als het lezen en versturen van e-mails, bijwonen van meetings en het zoeken van informatie met meer dan 25% vermindert. Voor de duidelijkheid: met social tools worden zowel naar buiten gerichte social media als Twitter en Linkedin bedoeld als intern gerichte social media als Yammer en Chatter. De snelheid van de besluitvorming kan door middel van tools met 26% verbeteren.

Bron: Businesscompleet.nl

Uiteraard blijft persoonlijk contact erg belangrijk, en blijven deze social tools gewoon een hulpmiddel. Dat is ook de reden om social tools in te zetten binnen de al vastgestelde CRM strategie en er geen wondermiddel van te maken. Social CRM is een hulpmiddel om de CRM strategie nog beter in te bedden binnen de organisatie. Wellicht dat dit onderzoek nog weer een extra stimulans is om social tools uw CRM strategie te laten ondersteunen. Denk hierbij aan:

1) Bereik van doelgroepen
2) Versterking van uw expert positie vanuit pull marketing/content marketing
3) Leadgeneratie

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter