Social CRM is aanvulling op verkooptechnieken

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Harry van Heck stelt in zijn blog op Salesonline.nl de vraag in hoeverre de huidige verkooptechnieken nog wel in onze tijd passen:

“De koopcultuur verandert snel. Enerzijds door schokkende invloeden van buitenaf en anderzijds omdat we een nieuwe generatie kopers op de markt krijgen. Wat gaat er dadelijk winnen? Merkkracht, productkracht of verkoopkracht? We zien nu al belangrijke veranderingen ontstaan als het gaat om merkkracht, merkbeleving en merktrouw. Dit vraagt om een andere manier van het laden van een merk, de communicatie over je merk en de toegevoegde waardes. Het dwingt ons om onze huidige manier van verkopen onder de loep te nemen.”

Ik ben er vast van overtuigd dat de huidige verkooptechnieken aangepast moeten worden. De snelheid van informatie delen, het inspringen op actuele situaties en de transparantie van informatie zorgen ervoor dat de verkooptechniek om moet. Eigenlijk zou ik liever niet van een verkooptechniek spreken, maar van een koophulptechniek. Het helpen kopen moet centraal staan. Het begrijpen van wat de ander nodig heeft. Het bieden van waarde aan de ander. En dat Social Media  uitstekend in het marketing-, verkoop- en servic kanaal ingezet kunnen en moeten worden, is ook evident. Dan hebben we het wat mij betreft over Social CRM.

De komende periode wordt voor veel organisaties een ontdekkingsreis hoe deze nieuwe media ingezet kunnen worden in de operationele processen. Proof of the pudding , zullen we maar zeggen. Heeft u zichzelf al eens afgevraagd in hoeverre uw  organisatie nieuwe media inzet om het koopproces van uw klant te ondersteunen? Of is het voor uw medewerkers nog een communicatiespeeltje? Heeft u een visie op Social CRM en de consequenties die deze visie heeft voor uw interne organisatie?

Niet? Mmm… de toekomst is dichterbij dan u denkt!

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter