Technologie blijft boventoon voeren op CRMin1Day

Geschreven door Douwe Deinum op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Op 13 september 2012 was ik aanwezig op het CRM event CRMin1Day, het eerste lustrum. En tevens een weerzien van CRM vakgenoten. Ondanks dat er meer dan anders aandacht was voor Change Management en een vleugje CRM strategie, blijft technologie nog steeds de boventoon voeren.

Hierbij moet ik wel zeggen dat de technologie steeds beter de ontwikkelingen omarmt en steeds beter toepasbare tools oplevert.

Eiland oplossingen
Social media, social CRM en aanpalende buzz words blijven de toon zetten. Wat mij vooral opvalt is dat er mooie initiatieven zijn, maar die nog behoorlijk op zichzelf staan. Je ziet nog maar weinig organisaties die social media op een effectieve manier hebben ingebed in hun dagelijkse operatie. Het blijft vaak bij eiland oplossingen. Je ziet dus ook dat veel presentaties een bloemlezing zijn van allerlei opties, sociale platformen en leuke web initiatieven. Deze opties zijn alleen nog zeer beperkt een geïntegreerd onderdeel van een CRM strategie. Mijn conclusie is dan ook dat veel bedrijven nog zoekende zijn. Het evenement draagt natuurlijk bij aan die zoektocht. Je krijgt extra informatie aangeboden die je weer een stap verder helpt.

Big Data
Een ontwikkeling die de laatste maanden is ontstaan betreft Big Data. Big Data is een term die is bedacht om aan te duiden dat we als mens en organisatie veel data op ons af zien komen, naast de huidige opgebouwde klanten- en relatiedata. Door de ontwikkelingen van social media en de vele beschikbare platformen, vermenigvuldigt de datahoeveelheid zich exponentieel. De ICT sector is hier op ingesprongen door deze datatoename gecontroleerd te verwerken via Big Data concepten. Maar ook hier zie je vooral de ‘technology drive’, terwijl je als organisatie en als mens toch eerst moet afvragen wat je met die data wilt en welke data je überhaupt wilt verzamelen. Dat moet toch ook weer een gevolg zijn van je CRM strategie en hoe je deze strategie operationaliseert.

Gezond verstand met beschikbare kennis
Al met al een geslaagd evenement, maar je zult nog steeds je eigen weg moeten vinden. Ook de laatste keynote van Forrester gaf daar geen aanknopingspunten voor. Gezond verstand, met inbreng van de opgedane en beschikbare kennis vanuit de CRM industrie, zal ons steeds verder helpen om succesvol klantgericht te ondernemen.

Trackback van jouw site.

Douwe Deinum

Douwe Deinum

Klantgericht ondernemen (CRM) draagt bij aan een tevreden en gelukkige klantenkring en medewerkers. Ik help bedrijven met het organiseren en toepassen van klantgericht ondernemen, zodat je waardevolle relaties opbouwt en ontwikkelt. Waardevol voor je relaties en daardoor ook voor jezelf, als persoon en je omgeving. Klantgericht ondernemen is een strategische keuze voor jou benadering van de markt en je klanten. Vanuit urgentie en visie ontwikkel je beleid om klantgericht ondernemen in jou organisatie te realiseren. Ondernemerschap en creativiteit helpen je hierin door te ontwikkelen. Via specifiek gedefinieerde projecten en plannen wordt het resultaat van klantgericht ondernemen steeds beter. Vanuit mijn ervaringen en optimisme help ik klantgericht ondernemerschap te ontwikkelen.

Laat een reactie achter