De integratiemogelijkheden van CRM en social media nemen toe.

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Enige tijd geleden schreef ik al over de inspanningen van de verschillende leveranciers van CRM-systemen op het gebied van integratie van social media.

Twee jaar verder is het niet meer de vraag of de integratie van Twitter, Facebook en LinkedIn nuttig is maar meer hoe je daar nu het meeste uit kunt halen.

Sociale informatie in het dagelijks contact met de klant
De eerste stap die veel bedrijven sindsdien gezet hebben is het gebruiken van de sociale informatie in hun dagelijkse contact, met name in B2B is dat inmiddels de gewoonste zaak. U weet zelf inmiddels vast hoe handig het is dat naast het CRM-profiel van uw klant een icoon van een van de sociale platformen aangeeft dat uw klant iets heeft gepost op LinkedIn of Twitter. Steeds vaker zie je daar ook Facebook verschijnen in (semi-)zakelijke toepassingen.

Bij veel bedrijven ontstaan activiteiten (vaak in experimentele vorm, maar dat terzijde) op het gebied van Facebook-marketing. Advertenties en ’sponsored stories’ worden op Facebook geplaatst waarbij de doelgroep wordt getarget op basis van informatie uit Facebook profielen. Handig, maar echt geïntegreerd? Nee, nog niet. Daar lijkt nu echter verandering in te komen. Facebook introduceerde deze week haar nieuw tool ‘Custom Audiences’.

Uw Facebook campagne koppelen aan uw eigen klantinformatie
Met Custom Audiences maakt Facebook het mogelijk om informatie uit uw CRM-omgeving te gebruiken bij het targetten van uw Facebook campagne. Als u daar even over nadenkt blijkt dit een enorme hoeveelheid nieuwe mogelijkheden met zich mee te brengen. U bent voor het targetten van uw campagne namelijk niet meer ‘beperkt’ tot de informatie die beschikbaar is op Facebook, maar kunt deze koppelen met informatie die u zelf heeft van uw klanten.

Het wordt dus nu mogelijk om uw Facebook-campagne te richten op klanten, niet-klanten, klanten die bij u product x hebben afgenomen, klanten die regelmatig bezocht zijn of juist niet, klanten die uw product promoten of juist afkraken, etc. etc. …. Mooi he?

Sturen op een scherp klantbeeld en een duidelijke visie
Deze integratie mogelijkheden gaan de komende jaren alleen maar toenemen en dat betekent dat uw CRM inspanningen nog meer ‘social’ kunnen worden. Voor u dus zaak om nog scherper te sturen op het creëren van een scherp klantbeeld, een duidelijke visie op hoe u waarde kunt toevoegen aan uw klanten en een duidelijke visie op hoe u social media integreert in uw CRM-strategie.

Meer informatie daarover vindt u ook in ons whitepaper Campagnemanagement en Social Media.

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter