‘Banken denken nog te weinig mee over business-oplossingen?’

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

In haar jaarlijkse onderzoek naar de prestaties van de financiële dienstverleners naar Nederland, vraagt Management Team haar lezers naar de hete hangijzers in de sector en de trends die ze zien.

Een aantal opvallende ontwikkelingen als het gaat om de populariteit van banken:

  • De Rabobank is de grote winnaar
  • ABN Amro lijkt de weg naar de top weer teruggevonden te hebben
  • ING blijft achter

Wat wij echter opvallender vinden, is het feit dat men aangeeft dat banken nog te weinig meedenken over business-oplossingen:

“Gevraagd naar de manieren waarop de dienstverlening van financiële partners voor verbetering vatbaar is, blijkt er volgens de respondenten niet veel te schorten aan de technische kennis (aangevinkt door 13 procent van de respondenten). Ook de bereikbaarheid en beschikbaarheid zijn redelijk in orde (21 procent) – wat ook wel mag worden verwacht in een tijd waarin banken hard werken aan de elektronische toegankelijkheid van hun diensten. Ernstig is dat het vermogen om mee te denken over business-oplossingen bij banken nog steeds onder de maat is (41 procent). Maar gebrekkige communicatie spant de kroon: liefst 44 procent van de respondenten vindt dat de banken zich hierop moeten verbeteren.”

Juist de laatste twee punten, meedenken met de problemen van je klant en een heldere communicatie, zijn essentieel voor het toevoegen van waarde aan je klanten. En die waarde is noodzakelijk om in tijden als deze klanten te behouden en aan je te binden. Het (financieel interessantere) aanbod van de concurrent is namelijk zo gevonden en de overstap is vervolgens snel gemaakt.  Tenzij jij degene bent die de juiste waarde toevoegt, en zo relevant bent voor de klant, dat hij niet eens nadenkt over een alternatief.

En ook dat is juist in deze tijden steeds beter mogelijk. Denk aan alle informatie die (online) beschikbaar is van de klant, en de (technische) mogelijkheden om al die informatie te matchen met de informatie die we al hebben. Niet eerder wisten we zoveel van onze klanten. Nu alleen nog bepalen hoe we deze informatie gaan inzetten om de klant écht van dienst te zijn, tijd voor een CRM strategie dus?!

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter