Het gaat goed met de innovatie in Nederland!

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Ondanks de negatieve berichtgeving van de afgelopen jaren omtrent dit onderwerp, gaat het goed met de innovatie in Nederland!

Managementteam.nl bericht dat Nederland dit jaar in de Global Innovation Index van INSEAD steeg van de negende naar de zesde plaats. We scoren goed op het intensieve gebruik van ICT en de toegang tot nieuwe technologie, de persvrijheid en de dienstverlening van de overheid via internet. Het rapport schaart Nederland onder de innovatieleiders.

In het Global Competitiveness Report van het World Economie Forum stegen we op basis van innovatie- en concurrentievermogen zelfs van de zevende naar de vijfde plaats. Daar staat Nederland achter Zwitserland, Singapore, Finland en Zweden, maar nog vóór de VS en Japan.

Aan kennis en kapitaal geen gebrek
Die hoge score danken we aan het verbeterde innovatieklimaat in Nederland, het uitstekende onderwijs, de vermindering van administratieve lasten en het grotere aantal patenten dat Nederlandse bedrijven en universiteiten aanvragen. Kennis en kapitaal bezitten we dus genoeg: topuniversiteiten en winstgevende bedrijven.

Bedrijvigheid vraagt om de juiste strategie
Eén probleem resteert: we weten onze kennis nog steeds onvoldoende om te zetten in – nieuwe – bedrijvigheid. En daar zijn niet alleen innovatieve ideeën voor nodig, maar vooral een goede commerciële strategie. Een strategie die je helpt om dat innovatieve idee op de juiste manier over de bühne te krijgen, op zo’n manier dat je waardevol bent voor je klant. Blijkbaar is onze commerciële/relatiebeheer aanpak nog onvoldoende sterk om de nieuwe innovatieve ideeën om te zetten in business. Dat kan liggen aan de inrichting van de commerciële processen, aan de beschikbaarheid van zinvolle informatie over de markt/prospects of aan de skills van de medewerkers die de commerciële resultaten moeten realiseren.

CRM en innovatie: onlosmakelijk met elkaar verbonden
Deze drie aspecten zijn speerpunten van de inbedding van een CRM strategie in een organisatie. Een innovatief idee blijft anders bij een idee. Je verdient er pas geld mee als je het ook kunt vermarkten. Naar mijn mening zijn CRM en innovatie dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Misschien moeten organisaties die goed zijn in het bedenken van innovatieve ideeën en het maken van innovatieve producten ook kijken naar een innovatieve CRM strategie!

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter