Wat is de pratende koelkast in uw businessmodel?

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Onze kennis

Onlangs kwam in het nieuws dat Google een patent had aangevraagd voor hun camera-bril Glass. Uit deze patentaanvraag blijkt dat huishoudelijke apparaten, zoals een koelkast, ook met de bril kunnen gaan communiceren. “Daar heb je hem weer”, dacht ik, “de pratende koelkast…wat is daar toch mee?”

Toen internet nog echt in de kinderschoenen stond (zo’n 15 jaar geleden) nam ik deel aan een workshop waarin een ‘goeroe’ ons kwam vertellen dat het binnenkort allemaal anders zou worden.

Hij vertelde een verhaal van een toekomstige samenleving waarin ‘digitaal’ een belangrijke rol zou gaan spelen en waarschuwde met de anekdote van de langzaam kokende kikker die niet merkt dat z’n omgeving aan het veranderen is en daar uiteindelijk aan overlijdt. En dat het voor bedrijven die de strijd aan willen gaan, zaak was om naar een ander, meer digitaal, businessmodel te kijken.

“Huh? Met je koelkast praten?”
Om zijn betoog kracht bij te zetten, vertelde hij dat internet het in de toekomst mogelijk zou maken om ‘met je koelkast te praten’. Huh? Ja, je hoeft dan alleen nog maar op het scherm dat aan de koelkast bevestigd is te kijken of de melk die erin staat nog houdbaar is. ‘Da’s hartstikke makkelijk’ voegde hij er aan toe en zo gaan veel meer dingen veranderen: alles wordt digitaal, ook jullie product.

Een gevoelige snaar
Beide verhalen waren de volgende dag het gesprek van de dag. En terecht, want de ‘goeroe’ had een gevoelige snaar geraakt met het verhaal van de kokende kikker. Hij had een hele duidelijke urgentie geschetst: de wereld gaat veranderen. We weten nog niet precies waar naar toe, maar als je niet oppast en radicaal verandert, kun je de verandering straks niet meer aan en ga je ten onder.

Het verhaal van de pratende koelkast diende als een schok-effect. Het was toen zo’n absurd beeld dat wel bijna niet waar kon zijn. Maar zelfs als de helft maar waar wordt, betekent dat veel voor onze organisatie. Het voorkwam dat de verandering werd gebagatelliseerd. De urgentie werd concreet.

Wat is uw wake-up call?
Bij veel veranderingstrajecten (zoals de invoering van CRM of beter: Klantgericht Ondernemen) zie je dat een organisatie moet worden wakker geschud en tegelijkertijd een perspectief moet worden geboden. Als u staat voor deze verandering denk dan eens aan bovenstaand voorbeeld.

Heeft u duidelijk een urgentie geschetst? Weet u dat zeker? Wat zeggen uw medewerkers dan als u ze vraagt WAAROM Klantgericht Ondernemen belangrijk is? En als ze dan het goede antwoord geven, kunnen ze dan ook vertellen HOE uw organisatie ervoor gaat zorgen dat dat gaat lukken? Concreet?

Met andere woorden: wat is de pratende koelkast in uw businessmodel?

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter