CRM gebruiken en laten gebruiken

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Nieuws, Onze kennis

Het gebruik van CRM is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering, maar gaat er soms bij medewerkers niet in. Beginnen met CRM en alle medewerkers het systeem laten gebruiken is een lang proces en ook na de implementatie moet het gebruik scherp gehouden worden om te voorkomen dat medewerkers terug vallen in oude patronen.

Het blijvend stimuleren van het gebruik van CRM is moeilijk en vergt veel tijd, maar het goed gebruiken van een CRM systeem levert veel op.

Hoe krijg ik CRM tussen de oren van mijn mensen?
Computer World publiceerde vorige maand 13 tips om CRM te laten gebruiken. Hieronder op een rij:

  • Betrek CRM gebruikers in je beslissings- en uitrol proces
  • Promoot de voordelen van CRM
  • Bied adequate training
  • Stel supergebruikers vast
  • Houd de formulieren simpel
  • Waak voor ‘featurebombardement’
  • Bied helpdeskdiensten
  • Zorg ervoor dat topmanagers het ook gebruiken
  • Maak het gebruik van je systeem leuk en beloon het
  • Zorg voor goede communicatie tussen de afdelingen
  • Zorg dat het CRM systeem ook mobiel werkt
  • Zorg dat het CRM geïntegreerd is met andere systemen en applicaties
  • Maak van je CRM een one-stop datahub voor sales.

Wanneer deze tips gebruikt worden tijdens en na de implementatie van een CRM systeem dan zal dit de werkefficiëntie sterk verhogen. Een CRM coach kan hierbij ondersteunen en naar het management toe een adviserende rol vullen en de medewerkers trainen. Hij ontlast de medewerkers en met zijn expertise en ervaring op het gebied van CRM weet hij hoe hij de bovenstaande tips het beste in de oren van de mensen krijgt.

Bron: Computer World

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter