Persoon houdt coaching bordje vast

Whitepaper: CRM Coach als sparringpartner

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Onze kennis, Whitepapers en artikelen

Een CRM project raakt de hele organisatie en kan om die reden behoorlijk complex zijn. Met een CRM coach beschikt u over een sparringpartner die eerder met het bijltje heeft gehakt en u daarom kan wijzen op valkuilen, details van de grote lijn weet te scheiden en u voorziet van tips uit de praktijk.

Dit whitepaper beschrijft de vlakken waar een CRM coach kan bijdragen, wat de meerwaarde is en wat aandachtspunten zijn.


Keuzes CRM Coaching nemen toe

In de afgelopen 10 – 15 jaar heeft het traditionele productgerichte denken steeds meer plaatsgemaakt voor het klantgericht denken. De wijze waarop organisaties ingericht en aangestuurd worden, is dan ook meer en meer vanuit een visie op Customer Relationship Management (CRM). De CRM visie wordt inmiddels door veel bedrijven ingezet als strategisch instrument om de continuïteit van de organisatie te versterken. De belangrijkste resultaten van de CRM strategie liggen op het gebied van omzetverhoging, kostenverlaging, effectiviteitsverbeteringen en kwaliteitsverbeteringen.

Toch is er in veel bedrijven onvoldoende kennis aanwezig van CRM en over wat er komt kijken bij het runnen van projecten op dit gebied. Dit heeft te maken met de vrij brede scope van de CRM problematiek waarbij over de bestaande bedrijfskolommen heen een vaak nieuwe strategie wordt uitgerold met relatief veel impact op de organisatie.

Voor het sturen van de CRM activiteiten is dus een tamelijk zeldzame mix nodig van inhoudelijke kennis met betrekking tot het CRM gedachtengoed en systemen en daarnaast ervaring met het leiden van projecten in de complexe omgeving (verschillende bedrijfskolommen in combinatie met een stuk techniek).

Met de CRM-coaching oplossing wordt externe expertise binnengehaald, zonder dat dit meteen grote budgetten vraagt. Bovendien wordt op deze manier afgedwongen dat de organisatie sterk betrokken blijft in de ontwikkeling van CRM. De CRM coach adviseert en deelt zijn kennis en ervaring maar staat niet op de plek van de interne projectleider en medewerkers.

Voor specifiek inhoudelijke taken kan de CRM coach terugvallen op praktische ervaring, een netwerk met technisch- en inhoudelijk CRM specialisten en templates voor terugkerende CRM projectproducten.

Maar wat houdt CRM Coaching nou eigenlijk in?

Op welke vlakken kan een CRM Coach bijdragen, wat is de meerwaarde en wat zijn aandachtspunten? U leest er alles over in dit whitepaper.

“Betrokkenen bij een CRM project moeten draagvlak in de organisatie kunnen creëren en ook een grondige kennis van projectmanagement, IT, CRM en commerciële processen bezitten om te voorkomen dat CRM uitmondt in een geautomatiseerde rolodex”.

CRM succes
In onze dagelijkse praktijk hebben we het met onze klanten vaak over vragen als:

  • Is mijn organisatie klaar voor (Social) CRM?
  • Welke stappen moet ik nemen?
  • Welke software moet ik aanschaffen?
  • Welke mensen heb ik nodig om mijn CRM strategie succesvol te implementeren?
  • Welke kennis hebben deze mensen nodig?
  • Hoe zorg ik dat ik een beheersbaar project draai en, last but not least;
  • Hoe zorg ik ervoor dat de investering in tijd, geld en energie mijn organisatie rendement oplevert?

Die vragen zijn niet vreemd. Een succesvolle CRM implementatie vraagt namelijk om een groot aantal specifieke kwaliteiten van betrokkenen, ongeacht de fase waarin de organisatie zich bevindt. Lang niet iedereen heeft voldoende ervaring om een CRM project tot een succes te maken.

Wilt u meer lezen over CRM succes en coaching, de successfactoren en bouwstenen voor implementatie van CRM Coaching? Vul dan onderstaand formulier in en download het volledige whitepaper.

Download artikel

 

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied ‘CRM voor directies’ en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter