CRM steeds vaker in de ‘cloud’: voordelen en aandachtspunten

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Nieuws, Onze kennis

De Noorse CRM leverancier SuperOffice heeft een nieuwe versie van CRM Online op haar cloud platform aangekondigd. Naast verbeteringen en nieuwe functionaliteiten heeft SuperOffice stappen ondernomen om haar cloud oplossing voor te bereiden op de veranderende eisen van de markt.

De komende jaren ligt de focus van het bedrijf op de cloud-gebaseerde CRM Online oplossing:

“In 2010 heeft SuperOffice CRM Online geïntroduceerd. In de eerste versie, hebben wij voorzien in een gestandaardiseerde en krachtige basis voor CRM. Deze was vooral welkom bij de kleinere bedrijven, aan wie wij nu een uitgebreide oplossing kunnen bieden. En zoals verwacht, is de markt volwassen geworden en zien wij zien dat diverse bedrijven een cloud oplossing zoeken”, zegt Director Product Development, Guttorm Nielsen.

SuperOffice is niet de enige leverancier van CRM in de cloud. Graag vertellen we dan ook wat meer over de voordelen en aandachtspunten.

Over Cloud Computing
Nog niet zo bekend met Cloud oplossingen? Bij Cloud Computing maak je gebruik van applicaties en software die niet op je eigen server of in je eigen werkomgeving staan, maar online op het internet. Die online omgeving is in eigendom van een externe leverancier (bijvoorbeeld Microsoft of SuperOffice).

Voordelen van CRM in de Cloud

  • Locatie onafhankelijk werken: een voordeel voor mobiele gebruikers (denk aan sales- en servicemedewerkers). Het belang wordt onderstreept door de stijgende belangstelling voor Het Nieuwe Werken, dat de flexibilisering van de maatschappij vertegenwoordigt.
  • Onderhoud en beheer: de inspanning voor het onderhoud van de software ligt bij de leverancier. Door te kiezen voor een betrouwbare, gevestigde leverancier ben je ook direct gegarandeerd van de nieuwste ontwikkelingen.
  • Focus: men kan zich volledig richten op de klant omdat er minder aandacht voor interne processen en kennis van ICT-infrastructuren is vereist.
  • Investeringsspreiding: veel leveranciers bieden software in de Cloud op basis van een maandelijks bedrag, gebaseerd op het aantal gebruikers en gekozen functionaliteit.

Aandachtspunten

  • Integraties tussen legacy systemen en cloud systemen: bij grotere, traditioneel ingerichte organisaties is vaak sprake van bestaande legacy systemen. Die kunnen niet zomaar aan een standaard oplossing worden gekoppeld.
  • Samenwerking met de leverancier: de omgeving in ‘de cloud’ is niet van jezelf en daarmee bestaat geen 100% zeggenschap (behalve over de data) over bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten.
  • Total Cost of Ownership: daar waar het voordeel van een Cloud applicatie in de investeringsspreiding kan zitten, is het bijbehorende nadeel dat over een langere periode de totale investering in de software hoger uit kan vallen.
  • Big brother..: data die in de ‘cloud’ beschikbaar wordt gesteld, valt onder de wetgeving van het land van de leverancier. In Amerika geldt een wet die de Amerikaanse overheid meer mogelijkheden biedt om informatie te vergaren over en op te treden in geval van mogelijk terrorisme. Indien Europese klanten kiezen voor een Amerikaanse Cloud Computing provider, zouden hun gegevens en databases ook door de Amerikaanse overheid opgevraagd kunnen worden .

De cloud, CRM en de toekomst
Dat we van de mogelijkheden en beschikbaarheid van data in ‘de cloud’ niet meer klapperen met onze oren, is te danken aan alle ontwikkelingen op het gebied van social media. De manier waarop wij denken over privacy en de beschikbaarheid van data is veranderd. Met de parallelle komst van Cloud Computing en Social Media is een omslag in onze behoefte aan controle en geheimhouding ontstaan.

Die omslag geeft veel mogelijkheden voor samenwerking met de klant, en het bieden van mogelijkheden aan de klant om zelf zijn eigen data actueel en correct te houden. Hierdoor zijn leveranciers beter in staat om aan te sluiten bij de behoeften van de klant. De komende jaren gaan CRM diensten in de cloud in onze optiek CRM diensten steeds meer gebruik maken van kantoor applicaties en sociale netwerken in diezelfde cloud.

Benieuwd naar de mogelijkheden binnen je organisatie? Neem gerust contact met ons op.

Trackback van jouw site.

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter