De keuken van de toekomst

Internet of Things en uw CRM strategie

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog

Het Internet of Things (IoT) wordt meer en meer onderdeel van ons dagelijkse bestaan. Hierbij gaat het erom dat we leven in een wereld van voorwerpen die met elkaar in verbinding staan en data uitwisselen. Bijvoorbeeld de verbinding tussen datapunten, informatiebronnen, sensoren, elektriciteit en beweging. In feite is het enige wat we daar nog niet toe rekenen, de verbinding tussen onze gedachten als mens.

30.000.000.000 apparaten aan het internet
In 2014 zal wereldwijd zo’n 3,8 biljoen dollar worden besteed aan informatica. Een stijging met 3,6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Een belangrijke reden voor deze groei is de toename van het aantal connected-devices. (Gartner). De onderzoekers die het betreffende rapport hebben samengesteld, merken op dat nagenoeg elke industrie door het fenomeen zal worden geraakt. Zij verwachten dat het aantal apparaten dat aan het internet wordt gekoppeld, aan het einde van dit decennium opgelopen is tot 30 miljard. En daarmee zal de totale waarde van het IoT tegen het einde van het decennium rond de 1,9 biljoen dollar zijn.

iBeacons
Er zijn allerlei manieren waarop apparaten met elkaar verbonden zijn. Zo zijn steeds meer apparaten verbonden met het internet via wifi zoals de thermostaat, de koelkast of huisverlichting. Maar ook is er de Near Field Communication technologie, voor communicatie op een afstand van 0-10 centimeter. Hiermee verloopt in de toekomst wellicht al ons betalingsverkeer in de winkels. Een andere techniek die marketingtechnisch veel interessanter is, is de Bluetooth Low Energie techniek, een techniek waar iBeacons gebruik van maken. iBeacons is een feature van Apple en is bedoeld om op korte afstand met iOS-apparaten te communiceren. Met iBeacon zoekt een telefoon koppeling met plekken om je heen en ontstaat verbinding tussen apparaten, je omgeving en jij als mens. Met deze techniek kun je bijvoorbeeld als retailer aanbiedingen doen aan passerende bezoekers. Als je in de buurt van zijn winkel komt verschijnt er een speciale aanbieding op het scherm van je telefoon. Maar zo zou je er ook verlichting mee kunnen bedienen in een publieke ruimte waar je je op dat moment bevindt, of in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Een voorbeeld van deze techniek zien we  in de Amerikaanse Major League Baseball waarbij verschillende stadions worden voorzien met iBeacons. Bezoekers kunnen via een app hun toegangskaartje kopen. Als ze vervolgens bij het stadion komen met hun telefoon, herkent een iBeacon hun aanwezigheid, krijgen ze toegang tot het stadion en wordt direct aangegeven hoe ze bij hun zitplaats komen vanaf hun huidige locatie. Door het registreren van hun aanwezigheid wordt vastgelegd dat een bezoeker aanwezig is. Ben je 10 bijvoorbeeld keer aanwezig geweest dan krijg je een persoonlijke aanbieding.

IoT belangrijk voor uw CRM strategie
Wat betekenen al deze ontwikkelingen en nieuwe mogelijkheden voor uw CRM strategie? Ik ben er van overtuigd dat het IoT een belangrijke boost is als het gaat om op een steeds specifieker vlak waarde toe te voegen aan klanten. Het wordt mogelijk om een deel van de operationele activiteiten op een pro-actieve manier uit handen te nemen van uw klanten. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van gebruiksgegevens en daarmee automatisch een melding aan de klant (of aan zijn systemen) te geven ten aanzien van de volgende situaties:

  • dat een product aan vervanging toe is,
  • wanneer een product onderhoud nodig heeft,
  • wanneer de inventaris aangevuld moet worden,
  • op welke wijze het product efficiënter gebruikt kan worden om kosten te verlagen bij de klant.

De vraag die u zich kunt stellen is dan ook: Op welke wijze kan ik mijn producten en/of diensten koppelen aan de mogelijkheden die het IoT biedt om additionele waarde aan de klant toe te voegen.

Wilt u meer weten over toekomstige ontwikkelingen die van belang zijn voor uw CRM strategie? Lees dan het whitepaper: Wat trendwatchers zeggen over 2014 en wat dit betekent voor uw CRM strategie.

(foto: http://www.digitaltrends.com)

Laat een reactie achter