Twitter logo geschreven met pen

Social Media beleid en CRM

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog

Het is een ‘given fact’ dat social media een effectief middel is om de interactie met uw klant te structureren. Maar om dit te realiseren is er een uitgedacht beleid nodig die aangeeft welke stappen u moet volgen om uw doelen te kunnen bereiken.

Een social media beleid kent een aantal aspecten die nagestreefd moeten worden om een zo optimaal mogelijk social media gebruik te verkrijgen. Met de volgende punten kunt u social media inzetten als communicatielijn tussen alle klantprocessen die de customer life cycle beïnvloeden.

1. Branding en vergroten zichtbaarheid van de organisatie
Ofwel, het imago van het merk laden. Door social media in te zetten kunt u de naamsbekendheid vergroten en branding creëren. Dit wordt uitgevoerd door de marketingmedewerkers, maar ook de salesmedewerkers krijgen hier informatie van door. Dankzij het laden van het imago door de marketingafdeling krijgt de salesafdeling inzicht in het bereik van de ingezette social mediakanalen.

2. Beschermen van de online reputatie
De perceptie van het merk door de klant ligt voor een groot deel in handen van het bedrijf zelf. De perceptie van een merk kan men beïnvloeden door een juiste uitvoering van het vooraf opgezette beleid/strategie. Zorg dus dat ook online klachten zo snel en goed mogelijk worden afgehandeld zodat klanten tevreden zijn en blijven. De potentiële klant zal deze strategie ook online kunnen zien en daardoor sneller voor uw bedrijf kiezen.

3. Intensiveren Public Relations (PR)
Door relaties met doelgroepen te bouwen en te onderhouden kan
Het opbouwen en onderhouden van relaties met doelgroepen, die (een positieve) invloed hebben op organisatie of persoon.

4. Binding met de doelgroep door het bouwen van een community

Investeren in ambassadeurs van het merk, die uit zichzelf bereid zijn content te verspreiden en positief te berichten.

5. Intensiveren klantenservice 

De wensen van de klanten faciliteren door 
proactieve en reactieve communicatie.

6. Faciliteren onderzoek en productontwikkeling

Gebruikmaken van de ‘wisdom of the crowd’ en de toenemende behoefte bij klanten
om publiekelijk gehoord te worden voor marktonderzoek, productverbetering en het genereren van ideeën.

7. Toename in het aantal (gekwalificeerde) leads en sales
De inzet van social media levert meer gekwalificeerde leads op en vergroot het aantal verkopen van uw producten en/of diensten.

Wilt u meer weten over de inzet van social media om alignment te creëren, het beleid rondom social media, de realisatie hiervan en hoe u hierdoor de muur tussen afdelingen kunt helpen slechten? Vul dan onderstaand formulier in en download het volledige artikel.

Download artikel

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.

Laat een reactie achter