Add to basket knop voor de online retail

Toekomst van de retail: Multi-channel en personalisatie

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog

Als u ook maar een les marketing heeft gehad zult u de volgende definitie wel herkennen: “the right product, in the right place, at the right time, at the right price.” Toch geldt deze strategie niet altijd meer, en zal er in de toekomst nog meer gaan veranderen binnen de retail sector.

Het is al steeds gebruikelijker om naast een fysieke winkel ook een webshop te hebben. Innovators voorspellen zelfs al dat in 2020 nagenoeg álles met het internet verbonden zal zijn, uw auto, keukenapparatuur etc. Internet of Everything (IoE) wordt dan ook als groot potentieel gezien voor de retail sector. Hierdoor kunt u als retailer beter begrijpen wat er gebeurd in de markt door unieke data, en zo een concurrentievoordeel behalen.

Wat het product betreft, de meeste producten zijn overal te koop tegenwoordig. Typ het in bij Google en u vindt met gemak meerdere webshops waar het product verkocht wordt. Hierdoor draait het niet meer alleen om het product zelf en moeten bedrijven iets extra’s bedenken om waarde toe te voegen aan de klant. Dit kan bijvoorbeeld door personalisatie van producten, persoonlijke service bij levering of het aanbieden van custom made of self made items.

De verwachting is dat iBeacons in de nabije toekomst de gehele winkelstraat zullen overnemen, en is ook een personalisatiemogelijkheid. iBeacons zijn kleine apparaten die via bluetooth een signaal kunnen uitwisselen met een mobiele telefoon. Hierdoor herkent het apparaat consumenten en kunnen retailers persoonlijke aanbiedingen geven. In de Verenigde Staten is deze techniek uitgevoerd in een experiment en zorgde voor een twintigmaal grotere koopintentie en bleek 500 keer effectiever dan andere mobiele advertenties.

Het moet dus allemaal gemakkelijker en sneller worden. En dan is het natuurlijk van belang om te weten waar de klant zich bevindt in de customer journey om op het juiste moment een aanbieding te kunnen doen. Dit kan door klanten een onderscheidende customer journey aan te reiken middels en goede omnichannel strategie waarbij merkbeleving centraal staat. De mogelijkheid om dit via mobiele apparaten te realiseren ee aankopen te doen ligt natuurlijk voor de hand. Denk bijvoorbeeld aan voorbijgangers die in een winkelruit van een gesloten winkel een product zien die ze willen kopen. Doordat er op de winkelruit een QR-code aanwezig is zou de klant deze kunnen scannen met hun mobiele telefoon en terecht komen in de webshop bij het juiste product zodat ze deze meteen kunnen bestellen.

Het is wel duidelijk dat er veel zal veranderen in de retail sector door alle technologische ontwikkelingen en waar de klant centraal moet staan. Alleen een fysieke winkel is vaak al niet meer genoeg en zo zal er in de toekomst meer aandacht moeten zijn voor persoonlijke aanbiedingen en een multichannel strategie.

Bron: Retailnews

In ons whitepaper ‘Retail: Versterk de relatie met uw klant’ beschrijven we de samenhang tussen de uitvoering van de marketing campagnes, personeelsplanning en klantloyaliteit waar we uitgebreid ingaan op strategieën van klantloyaliteit, het opbouwen van een 360 graden klantbeeld en slim plannen aan de hand van bezoekersaantallen. Wilt u hier meer over lezen? Vul dan onderstaand formulier in en download het volledige whitepaper.

Download artikel

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.