Vrouw met betaalpas

Nieuwe businessmodellen noodzakelijk voor retail

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog

Het winkelgedrag van de consumenten is de afgelopen jaren sterk veranderd. Het is verdeeld in offline en online retail, waar ketens vaak tussen balanceren met fysieke winkels én een webshop. Alle mogelijke kanalen worden gebruikt in het proces van oriëntatie en aankoop. Retailers staan hierdoor voor verschillende uitdagingen, zoals voorraadbeheer, het bieden van de juiste klantervaring en het realiseren van winstgevendheid.

De bekende en aloude businessmodellen voldoen door deze ontwikkelingen in de retailbranche niet meer. Om de behoeften van de klant via alle mogelijke kanalen succesvol te bedienen, zijn retailers genoodzaakt om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. De volgende drie tips bieden houvast aan de behoeften van de klanten en ook om de winstgevendheid te waarborgen.

Beslis op basis van feiten
De winstgevendheid kan aanzienlijk vergroot worden wanneer retailers precies weten hoe groot de beschikbare voorraad is op iedere locatie. Door efficiënte omni-channel systemen voor orderverwerking kan de retailer juiste en tijdige beslissingen maken. Dit resulteert in gemaximaliseerde verkopen en verhoogde marges.

Voorraden benutten
Het snel en winstgevend afhandelen van bestellingen moet centraal staan, omdat alleen zo de klanten naar wensen bediend kunnen worden. Ook kan de dienstverlening verbeterd worden door nieuwe leveringsmogelijkheden te bieden, zoals click en collect. De bestellingen worden dan online gedaan en in de winkel opgehaald.

Klantinteractie
Het centraliseren van gegevens voor orderverwerking en voorraden zorgt er niet alleen voor dat medewerkers op het hoofdkantoor in staat zijn juiste beslissingen te nemen, het is daarnaast ook een goede ondersteuning voor de lokale medewerkers. Door een compleet beeld van klanttransacties hebben winkelmedewerkers zicht op de actuele status van bestellingen en kunnen ze voorraden controleren. Ook kunnen ze hierdoor vragen vanuit ieder kanaal snel beantwoorden met als gevolg een betere klantervaring.

Het is voor veel retailers lastig om in de huidige markt concurrerend te blijven en tegelijkertijd de dienstverlening aan de klant te verbeteren. Er zijn verschillende factoren die hierbij een rol spelen, maar het staat vast dat retailers hun aanpak moeten veranderen om winstgevend te blijven. Naast de drie bovenstaande factoren kunt u als retailer concurrerend blijven én de klantervaring verbeteren door de juiste samenhang van capaciteitsplanning, campagne management en klantloyaliteit. Wilt u hier meer over lezen? Download ons whitepaper via onderstaand formulier, met onder andere het opbouwen van een 360 graden klantbeeld, slim plannen aan de hand van bezoekersaantallen en klantloyaliteit strategieën.

Bron: CustomerTalk

Download artikel