Marielle naast het logo van Quest for China

Marielle Dellemijn op ontdekkingsreis met Quest for China

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Nieuws, Uncategorized

Vandaag gaan we dan met 11 ladies naar China. Een handelsmissie willen we het onder geen beding noemen. We zien onze 8-daagse reis als een ontdekkingstocht waarbij we niet alleen informatie willen halen, maar ook juist brengen. Nieuwsgierig als we zijn naar die andere wereld zoeken we tijdens onze speurtocht, Quest for China, naar overeenkomsten én naar het grote onderscheid tussen de twee werelden. Ik zal het vakgebied CRM vertegenwoordigen tijdens deze ontdekkingsreis.

Van vrijdag 10 april tot en met zaterdag 18 april reizen we 2.500 kilometer door China en doen daarbij de steden Chengdu, ChongQing, Shanghai en Beijing aan. Zo zijn er in ChongQing ontmoetingen met de consul-generaal, leden van de Europese Kamer van Koophandel en de Internationale vrouwenclub. Tevens zijn er onder meer bezoeken gepland aan computerbedrijf IBM in Shanghai en de Chinese telecomgigant Huawei in Chengdu. Met regelmaat schuiven er Nederlandse ondernemers uit China of lokale Chinese ondernemers bij hen aan de dinertafel.

Wat ik vooral boeiend vind is het feit dat de volksaard met Guanxi heel goed past bij mijn vakgebied Customer Relationship management. De ander centraal stellen, geen gezichtsverlies laten leiden en helpen.En wat natuurlijk ook heel interessant is, is het feit dat meer dan 50% van de topbanen in China door vrouwen wordt bezet. Dat moet toch een effect hebben op de manier waarop men zaken doet? Ik ben benieuwd wat de ontwikkelingen daar kunnen betekenen voor de economie in Nederland als je een jaar of 20 verder kijkt. Hoop dat ik een tipje van de sluier voor mezelf omhoog krijg, en mogelijk conclusies kan trekken voor mijn komende 10 jaar met CRM excellence.

Er is al veel over geschreven, over deze ontdekkingsreis, die je op het internet vindt onder de naam www.questforchina.nl. Ook was het initiatief Quest for China te horen op BNR Nieuws Radio waar Haskia Kramer, eigenaar van Internoord Reizen die de reis heeft georganiseerd, meer verteld over het doel van deze reis. Het fragment is hieronder terug te luisteren:

 

 

Volg ons tijdens onze reis op Twitter en onze website www.questforchina.nl

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.