Twee vrouwen overleggen over salesmanagement

Column: De carrièrevrouw (m/v)

Geschreven door Marielle Dellemijn op . Geplaatst in Blog, Nieuws

“De carrièrevrouw legt zichzelf beperkingen op”, schrijft ons voormalig PvdA kamerlid Marja Wagenaar eind augustus in het Financieele Dagblad. Op basis van deze titel schoot ik bijna in de verdediging, maar ik las toch even door. Gelukkig benadrukt ze verderop in het stuk dat het glazen plafond niet bestaat. En dan komt haar statement waar ik het helemaal mee eens ben! Ze zegt: “We leven in een parttime-cultuur. Ik ben bang dat het een dogma aan het worden is voor vrouwen; ze maken zichzelf kwetsbaarder.”

Pfff … Gelukkig! Ik was even bang dat het artikel weer een klaagzang zou zijn over hoe moeilijk vrouwen het hebben in het zakenleven. Want dat vind ik heel ergerlijk, zeker op het moment dat je een commerciële baan hebt. Kwaliteit verloochent zich niet, maar net als in de topsport moet je naast talent ook inzet en doorzettingsvermogen hebben. En de wil om het steeds beter te doen. Hebt u wel eens een succesvolle parttimetopsporter gezien, die daarmee ook zijn geld verdient? Nee hè? Dat kan ook niet, want als je ergens extreem succesvol in wilt zijn, dan moet je daar alles voor geven en veel voor laten. Zo ook als het gaat om een carrière in het zakenleven, zeker als het gaat om een succesvolle commerciële baan.

Dan moet je jezelf uitdagen, nieuwe ontwikkelingen bijhouden, relatiebeheer invullen buiten de standaardwerktijden, vele uren in de auto doorbrengen voor 09:00 uur en na 17:00 uur om je aan te passen aan de agenda van je gesprekspartner, ’s avonds presentaties en gesprekken voorbereiden, stukken lezen en je verdiepen in de organisatie en markt van je potentiële klant. Ik ben er vast van overtuigd dat succes in een commerciële baan niet samengaat met een parttime-instelling. Sorry dames en heren die dat wel denken.

Het mooie aan een commerciële baan is, dat dit metier in mijn beleving bij uitstek geschikt is voor vrouwen. En dan niet alleen vanwege hun emotionele intelligentie. Denk ook even aan flexibiliteit, communicatievermogen, multitasking kwaliteiten en gewoon het feit dat ze vrouwen zijn, wat in de interactie met mannen vaak een voordeel is. Ik benoem het maar even, en realiseer me dat de kans bestaat dat er mensen zijn die het niet met mij eens zijn. Vooral over dat laatste punt. Dat mag. Ik beschrijf natuurlijk ook alleen maar mijn eigen observaties en ervaringen.

Dit alles geschreven hebbende: gezien het feit dat u deze column leest, is de kans groot dat u een professional in het commerciële vakgebied bent. Man of vrouw. Maakt mij niet uit. Want wat voor vrouwen geldt om succesvol te zijn, geldt ook voor mannen. Ook zij moeten hun grenzen verleggen om succesvol te zijn. De vragen die u zichzelf kunt stellen als u succesvol wilt zijn, zijn: Wat heb ik ervoor over? Welke inspanning wil ik doen om mijn doelen te bereiken? Welke verantwoordelijkheid wil ik nemen? Typisch vragen die een carrièrevrouw m/v zich ook stelt. Succes!

Deze column van Marielle Dellemijn is gepubliceerd in het vakblad Salesmanagement 6 | 2015

 

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn

Marielle Dellemijn is directeur van CRM excellence, specialist op het vakgebied 'CRM voor directies' en gericht op het vaststellen en implementeren van een toekomstgerichte CRM-strategie, waarbij inbedding in de organisatie een belangrijk speerpunt vormt.