Wolken beeldspraak voor trends over CRM is SaaS

CRM Trend 2016: CRM is SaaS

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog, CRM Trends, Onze kennis

We kijken ieder jaar weer naar ontwikkelingen die onze bedrijfsvoering raken. Nu we alweer over de helft van het jaar zijn is het een goed moment om te kijken in hoeverre de verwachtingen van de CRM trends van 2016 ook bewaarheid lijken te worden. SaaS werd eind vorig jaar verwacht als grote CRM trend voor 2016. Lijkt deze echt door te zetten?

SaaS, dat staat voor ‘Software as a Service’ omschrijft de verhuizing van CRM naar de cloud. Het aantal bedrijven dat hier gebruik van maakt wordt steeds meer regel dan uitzondering. Forbes publiceerde in 2014 al een artikel waarin voorspeld werd dat in 2015 meer dan 50% van de CRM oplossingen zich in de cloud zouden bevinden. Daarnaast werd er voorspeld dat er een gemiddelde cumulatieve groei van CRM in de cloud van 15% zou plaatsvinden. Deze voorspellingen zijn beide uitgekomen.

Onderdeel van de groei van SaaS heeft ook te maken met de eerder beschreven behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit. Ook in de eerste helft van 2016 hebben we gezien dat deze trend verder is blijven groeien. Forbes voorspelt dat in 2017 bijna 80% van de CRM oplossingen zich in de cloud zullen bevinden. Een belangrijke reden voor deze trend zijn wederom de veranderende klantverwachtingen. Klanten verwachten een korte response tijd van bedrijven, en door het grote gebruik van smartphones kunnen klanten waar ze ook zijn vragen stellen aan leveranciers. Daarnaast is het gebruik van social media en de verwachtingen qua communicatie van de gebruiker ook een belangrijke reden waarom bedrijven sneller dan ooit hun klanten te woord kunnen staan.

Benieuwd naar welke andere 5 CRM trends verwacht zijn voor dit jaar en of deze ook daadwerkelijk door lijken te zetten? Download dan ons whitepaper ‘CRM Trends 2016’ hieronder:

CRM Trends 2016