Twee personen krijgen uitleg over succesfactoren CRM onderwijs

De succesfactoren voor CRM in het onderwijs

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog, CRM voor onderwijs, Uncategorized

Vanuit hun rol in de samenleving hebben onderwijsinstellingen vele relaties die behartigd moeten worden. Denk aan onderwerpen en groeperingen als stages, onderzoeksopdrachten, contractonderwijs, alumni, belangenverenigingen en overheid. Dit complexe speelveld zorgt voor een steeds groter wordende behoefte aan een strategische, organisatiebrede visie op relatiebeheer en CRM waarmee positionering en het onderscheidend vermogen van de onderwijsinstellingen positief wordt beïnvloed.

Het inbedden van een CRM strategie, het vertalen van de strategie naar de onderliggende bedrijfsprocessen, naar de inrichting van de CRM software en naar het begeleiden van de gebruikers voor een goede gebruikersacceptatie, is een specialistisch vakgebied. Zeker voor organisaties die een andere ‘core business’ hebben zoals onderwijsinstellingen.

In onze dagelijkse praktijk hebben we het met onze klanten vaak over vragen als:

• Is mijn organisatie klaar voor (Social) CRM?
• Welke stappen moet ik nemen?
• Welke software moet ik aanschaffen?
• Hoe kan ik de software het beste inrichten?
• Welke mensen heb ik nodig om mijn CRM strategie succesvol te implementeren?
• Welke kennis hebben deze mensen nodig?
• Hoe zorg ik dat ik een beheersbaar project draai?
• Hoe zorg ik ervoor dat de investering in tijd, geld en energie mijn organisatie rendement oplevert?

Die vragen zijn niet vreemd. Een succesvolle CRM implementatie vraagt namelijk om een groot aantal specifieke kwaliteiten van betrokkenen, ongeacht de fase waarin de organisatie zich bevindt. Lang niet iedereen heeft voldoende ervaring om een CRM project tot een succes te maken.

‘CRM wordt vanuit een overkoepelende strategie opgezet voor een blijvend positief effect op de continuiteit van de organisatie’. Voor een aantal van onze klanten in het HBO is de CRM strategie breed uitgewerkt waarbij het verankeren van de bedrijfsprocessen en het resultaatgericht werken voortdurend een aandachtspunt waren.’

Wat zijn de uitdagingen van uw onderwijsinstellingen op het gebied van CRM en relatiebeheer? In ons whitepaper ‘CRM voor Onderwijsinstellingen’ gaan we in op deze uitdagingen, hoe het wél lukt om goed relatiebeheer te realiseren, en hoe de aanpak hiervan eruit ziet.

Download het whitepaper: CRM voor Onderwijsinstellingen