Klantrelatie onderhouden crm-systeem

Het managen van zakelijke relaties

Geschreven door redactie op . Geplaatst in Blog, CRM Coaching, Onze kennis

Voor ieder aspect in een onderneming kunt u een specialist aannemen. Maar met het managen van uw zakelijke relaties ligt het anders, dit komt omdat er zo’n grote gevoelswaarde en persoonlijke factor bij komt kijken. De juiste ondersteuning op CRM-gebied lijkt dan ook niet bij een mens gezocht te moeten worden, maar bij een machine. Hierdoor houdt u tijd over voor de persoonlijke factor. Maar hoe beslist u welk CRM-systeem bij u en uw onderneming past? 

Bepalen van behoeftes

Het is belangrijk dat u weet wat uw behoeftes zijn. Met een klein klantenbestand zou Excel nog kunnen volstaan, maar met veel relaties is dat lastig te overzien.

Overzicht houden

Wanneer uw bedrijf groeit en u merkt dat u het overzicht verliest, en geen controle meer kunt houden is het tijd voor meer ondersteuning op dit vlak. De inzet van een online tool is een handige, een veelal goedkopere oplossing en heeft daarbij nog meer voordelen. Het systeem is namelijk altijd up-to-date en online toegankelijk.

Keuze van een goed CRM-systeem

Er zijn meer dan genoeg online CRM-systemen waaruit een keuze gemaakt kan worden. Maar hoe weet u zeker welk systeem geschikt is voor uw onderneming en het beste bij u past? Er zijn een aantal dingen die u zich moet afvragen bij de keuze van een CRM-systeem, wilt u bijvoorbeeld

  • Projecten managen
  • Agenda’s beheren
  • Uren registreren
  • Contactmomenten vastleggen

Daarnaast kunt u zich afvragen of het CRM-systeem mobiel toegankelijk moet zijn doormiddel van een app, in hoeverre gaat uw organisatie met het systeem werken? En doen alleen de verkopers dit of zal het systeem ook worden gebruikt door de klantenservice? Betrek eventueel uw werknemers bij de keuze van een CRM-systeem. Zij zullen er hoogstwaarschijnlijk veel mee te maken krijgen en er zo efficiënt mogelijk mee moeten werken.

Inrichting van het CRM-systeem

Door gebruik te maken van de technologische mogelijkheden is het inrichten van uw nieuwe CRM-tool zo gedaan en kost het weinig tijd. Zo maken de nieuwste CRM-systemen bijvoorbeeld gebruik van technologieën waarmee u de acties op social media van uw klanten op de voet kunt volgen. Deze worden dan automatisch weergegeven in uw CRM-systeem en kunt u hier gemakkelijk op inspelen.

Zakelijke relaties managen

Het managen van uw zakelijke relaties was nog nooit zo gemakkelijk! Omdat een CRM-systeem optimaal ingevuld en up-to-date ingevuld is bent u altijd op het juiste moment van de belangrijkste gebeurtenissen op de hoogte, zo wordt de band met uw klanten nog sterker!

Wilt u advies bij de overweging welk CRM-systeem geschikt is voor uw organisatie? Of kunnen wij u helpen bij het maken van een crm strategie? En wilt u op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Meld u zich dan aan voor onze kennisgroep!

Aanmelden kennisgroep