Overleg tussen twee medewerkers over concurrentie

MKB

Het midden- en kleinbedrijf verkeert in een bijzondere positie. Als eerste voelt u namelijk de klappen die een crisis veroorzaakt, maar tegelijkertijd bent u ook als geen ander in staat om u te onderscheiden van de massa door kansen te signaleren en deze te vertalen naar nieuwe ontwikkelingen.

De klant heeft het voor het kiezen
De hoeveelheid producten en diensten is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Keuze voor de klant, concurrentie voor het MKB. Niet alleen is er meer te kiezen, ook is er meer te eisen. Die verschuiving van ‘macht’ heeft onder andere te maken met ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie (social media). Klanten willen (en kunnen) ‘in control’ zijn over hun economische keuzes, eisen een hoog service level en hoge productkwaliteit. Zij bepalen het moment en de manier waarop ze daar gebruik van maken.

Transparante markt
Als MKB-er kunt u niet meer vertrouwen op een unieke positie uit het verleden of een onbereikbare concurrent. Die concurrent is namelijk heel gemakkelijk vindbaar en nog gemakkelijker te bereiken. De uitdaging om bestaande klanten te behouden is in deze transparantie markt dan ook enorm.

Weet u waar uw klant wakker van ligt?
Het is meer dan ooit belangrijk om te weten wie uw doelgroep is: waar ligt uw klant wakker van en wat beweegt hen om zaken te doen met anderen. In business to business geldt meer dan voorheen dat samenwerking waarde moet toevoegen. Daar liggen voor ondernemers kansen voor duurzame relaties die uiteindelijk beide partijen een voordeel biedt.

Voor CRM excellence zijn deze ontwikkelingen niet nieuw. Niet voor niets noemen we onszelf CRM ondernemers. Wij helpen mede-ondernemers om klantgericht zijn toe te passen in hun dagelijkse praktijk, bijvoorbeeld door mee te denken over:

  • Het borgen van renderende business, in bestaande en in nieuwe doelgroepen.
  • Het laten aansluiten van marketing, verkoop en service processen in het commerciële spel.
  • De aansluiting/benodigde aanpassing van uw interne processen.
  • De argumenten van uw klant om juist voor u of uw concurrent te kiezen.
  • Integratie van marketing activiteiten in het klantproces.
  • Nieuwe klanten aantrekken en binden.

Referenties

Relevante kennisdocumenten
Whitepaper: De CRM Coach, uw sparringpartner tijdens CRM trajecten
Whitepaper: Campagne management en social media
Whitepaper: Vijf benodigde competenties om klantgericht te kunnen ondernemen