Nuon Solar Team

Een doeltreffend Social CRM voor Nuon Solar Team

Nuon Solar Team6 oktober 2013, de startdatum van de World Solar Challenge 2013. Het doel van het Nuon Solar team? Het winnen van deze race en de wereld laten zien wat er mogelijk is op het gebied van high-end technologie en duurzame energie.

Tweejaarlijks bouwt een team van vijftien studenten van verschillende disciplines van de Technische Universiteit Delft een zonnewagen, Nuna, waarmee 3000 km dwars door Australië wordt gereden. De race begint in Darwin en loopt over de 3000 kilometer lange Stuart Highway naar Adelaide in het zuiden. Er mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van zonne-energie om de finishlijn te bereiken. Om deze als eerste te bereiken werkt het Nuon Solar team intensief samen met bedrijven en de universiteit om de nieuwste technologieën toe te passen op Nuna.

Partners en sponsoren vinden en informeren
Het Nuon Solar Team is een prestige studentenproject van de Technische Universiteit Delft. Voor haar succes is het team grotendeels afhankelijk van partners en sponsoren. Het vinden van partners en sponsoren vraagt om de juiste inzet van marketingtools. Het informeren van bestaande partners en sponsoren vraagt om een gestructureerde communicatie.

CRM excellence helpt met social CRM
Uit de gesprekken met Leslie Nooteboom (binnen het team verantwoordelijk voor PR) werd duidelijk dat Nuon Solar Team behoefte had aan een gebruiksvriendelijke, laagdrempelige en flexibele CRM omgeving. Een omgeving waarin een goed overzicht gemaakt kan worden van (potentiële) sponsoren, hun contactpersonen en de relevante gegevens ten behoeve van de commerciële relatie.

Door een slimme integratie van HootSuite,  Nimble, en MailChimp, die samen met CRM excellence werd uitgedacht en opgezet, is het Nuon Solar Team in staat om online conversaties te monitoren, relaties te onderhouden, interacties aan te gaan en geautomatiseerd gepersonaliseerde nieuwsbrieven te versturen.

Het voorstel van CRM excellence was om te werken vanuit een basis die wordt opgezet binnen Nimble en die te combineren met enkele integraties. Het streven was om zoveel mogelijk gebruik te maken van vrij beschikbare, gratis varianten om de out-of-pocket kosten zo laag mogelijk te houden en snel te kunnen schakelen.

De keuze viel op een combinatie van Nimble, Hootsuite en Mailchimp, aangevuld met Rapportive als brug tussen Gmail en het CRM.

Onderstaand een uitwerking  van deze combinatie.

Social CRM schema Nuon solar team

Hootsuite werd ingezet voor het monitoren van de verschillende social media kanalen. Een sterk punt van de integratie is dat vanuit Hootsuite een interessante lead met de spreekwoordelijke ‘één druk op de knop’ kan worden bekeken of worden toegevoegd aan Nimble.  Op deze manier kan snel worden beoordeeld of en wat je beste relaties over je melden. Waardevolle informatie om de klantrelatie te versterken!

“Door een social CRM omgeving kan het Nuon Solar Team haar sponsorrelaties gestructureerd werven en beter onderhouden. Vanuit onze partners heb ik al meerdere malen gehoord dat de communicatie zeer professioneel en duidelijk overkomt. Ik kan alle contacten zelf met veel gemak onderhouden.”
Leslie Nooteboom, verantwoordelijk voor de PR

Nimble is een online applicatie die werkt vanuit een social CRM gedachte. Het programma is zo opgezet dat bij een eerste contact (via e-mail of via social media) snel een profiel kan worden opgebouwd van een contactpersoon en de organisatie die hij vertegenwoordigt. Nimble maakt daarbij gebruik van de vrij beschikbare informatie binnen social media. Die informatie wordt aangevuld met de mogelijkheid om de connectie aan te gaan. Is eenmaal een connectie gelegd, dan kan vanuit Nimble worden gecommuniceerd via social media. Ook is het mogelijk om meetings vast te leggen met Google Calendar.

Snel inzicht in behaalde resultaten
Indien het contact leidt tot een mogelijke sponsor afspraak, dan kan dit worden vastgelegd binnen Nimble. Door het definiëren van ‘waarde’, ‘slagingskans’ en ‘stadium’ wordt snel inzicht verkregen in de status van de individuele ‘sponsorkansen’. Te maken overzichten geven snel inzicht in de behaalde resultaten.

Een groot voordeel is dat de informatie wordt vastgelegd op het profiel van de contactpersoon en gedeeld kan worden met andere Nimble gebruikers. Op deze manier hebben de gebruikers van Nimble altijd een compleet klantbeeld en is men op de hoogte van de actuele stand van zaken.

Nimble vormt hiermee de basis voor relatiebeheer en opportunitymanagement. Deze basis wordt aangevuld door een naadloze samenwerking met Hootsuite en Mailchimp.

De e-mailmarketing tool Mailchimp is bij uitstek geschikt om attractieve en gepersonaliseerde e-mailings op te maken, te versturen en het resultaat (views, clicks,  bounces) te meten. Op basis van gegevens in Nimble kan de juiste doelgroep worden bepaald en geëxporteerd naar Mailchimp.

Rapportive is een App binnen Gmail die op basis van emailadressen van ontvangen mail snel inzicht geeft in de social media kanalen die met een mailer geassocieerd kunnen worden. Ook hier kunnen mogelijk interessante leads met een druk op de knop worden toegevoegd in Nimble.

Uitwerking en realisatie
Een goede voorbereiding en een heldere werkinstructie maakte het mogelijk om in een beperkte hoeveelheid tijd de hele omgeving bij Nuon Solar Team in te richten en toe te lichten aan de PR Manager. Het helpt natuurlijk dat de gekozen tools elk erg goed zijn in hun voornaamste aandachtsgebied en uitstekend integreren met Nimble. Uit de grote hoeveelheden beschikbare informatie weet Nimble precies de juiste functionaliteit te bieden. Duidelijk, intuïtief en zeer prettig in het dagelijkse gebruik.

Op 8 augustus demonstreerde het Nuon Solar Team de Nuna7 onder grote belangstelling van relaties en familie op Circuit Park Zandvoort. Dit was de enige kans om Nuna7 te zien racen in Nederland voor vertrek naar Australië. Het was een spannende racedemonstratie omdat Nuna7 dit jaar volledig opnieuw is ontworpen. De auto is zichtbaar anders dan haar voorgangers. Alle teams moesten dit jaar voor het eerst verplicht met een vierwielige zonnewagen aan de start verschijnen. Het ontwerp is revolutionair asymmetrisch: de coureur zit niet langer in het midden maar aan een zijkant, tussen een voor- en achterwiel in.

Met de techniek bleek het helemaal goed te zitten. CRM excellence is er van overtuigd dat Nuon Solar Team ook haar relaties goed op de hoogte gaat houden van de vorderingen en de challenges in de komende jaren. De gerealiseerde social CRM oplossing is daar de basis voor.

Wil u het Nuon Solar Team volgen?
www.nuonsolarteam.nl
@nuonsolarteam
www.facebook.com/nuonsolarteam