De opleidingen variëren van kort tot lang, van intensief tot minder intensief, van algemeen tot op maat en van individueel tot groepsgewijs. Zo worden ze de vakménsen die werkgevers graag willen: wendbaar, betrokken, kritisch denkend en zelfstandig handelend. En staan ze steviger in hun werk én leven.
ROC Friese Poort
ROC Friese Poort is een opleidingsinstituut waar zowel scholieren als volwassenen mbo-opleidingen en -cursussen kunnen volgen. Deze christelijke instelling richt zich met name op de regio Friesland. ROC Friese Poort verzorgt voor ongeveer 15.000 studenten beroepsonderwijs en biedt verschillende opleidingen en trainingen aan voor bedrijven en instellingen.
Opdracht
Advies selectie centraal CRM systeem
Project focus
CRM implementatie, CRM coaching, CRM projectmanagement, Customer Journey, CRM architectuur, 360 graden klantbeeld
De vraag van ROC Friese Poort
ROC Friese Poort was al enige tijd op zoek naar een CRM–systeem die de werkprocessen van instroom, doorstroom en uitstroom van scholieren optimaal zou kunnen ondersteunen. Ook streefden zij naar een CRM-systeem die de relatie met haar partners in de regio verder versterkt en het wervingstraject voor volwassenonderwijs zoals cursussen en maatwerkopleidingen ondersteund. De oplossing hiervoor is een centraal CRM–systeem voor de gehele organisatie. CRM excellence is ingeschakeld om ROC Friese Poort in de voorbereidingen van het selectietraject te adviseren en te ondersteunen.
Onze aanpak
Samen met het projectteam van ROC Friese Poort heeft CRM excellence enkele workshops gedaan en meerdere individuele sessies gehad. Dit projectteam bestond uit vertegenwoordigers van de afdeling Marketing en Communicatie, ICT en Informatiemanagement. Tijdens deze workshops zijn de relevante werkprocessen op hoofdlijnen uitgewerkt. Ook is daarbij ingegaan op de architectuur waarin het CRM systeem moet worden ingebed en de noodzakelijke koppelingen. Verder is er een aantal use cases in detail uitgewerkt die gericht waren op het wervingsproces van scholieren.
Het resultaat
Dankzij de hulp van CRM excellence is een CRM blauwdruk tot stand gekomen, waarin de werkprocessen op hoofdlijnen is uitwerkt. Ook de architectuur en de benodigde koppelingen zijn overzichtelijk uitgewerkt. Zowel de CRM blauwdruk als de uitgewerkte use cases bieden de potentiële leveranciers goede input voor het uitbrengen van een gedetailleerd voorstel en een demo op maat. Gebaseerd op de eisen en wensen ten aanzien van het CRM systeem en de implementatiepartner en de ervaring van CRM excellence heeft CRM excellence tot slot advies gegeven over een shortlist van best passende leveranciers. ROC Friese Poort heeft hiermee alle middelen gekregen om zelf het selectietraject uit te voeren.
”“CRM excellence heeft ons op gestructureerde wijze op het juiste spoor gezet om te komen tot de aanbesteding van een CRM-systeem. Grote voordeel is dat zij onafhankelijk zijn, waardoor wij een goede afgewogen keuze hebben kunnen maken uit diverse systemen die het beste past bij ons plan van eisen.”
Jelma DekkerManager Marketing en Communicatie