In onze vorige blog bespraken we al dat het creëren van een 360 graden klantbeeld vaak een doel is bij het selecteren van CRM software. Het is hierbij wel belangrijk om goed vast te stellen welke informatie in dit klantbeeld inderdaad essentieel is om waarde toe te voegen aan de relatie, en aan uw eigen organisatie.
Heeft u vastgesteld uit welke informatie uw 360 graden klantbeeld moet bestaan, uit welke systemen deze informatie kan worden aangeleverd en welke processen van belang zijn (en eventueel moeten worden aangepast) om de klantinformatie up to date te houden? Dan kunt u met de opbouw van dit klantbeeld beginnen. Dit hoeft niet in één keer, maar kan zeer goed gefaseerd, waarbij de klantinformatie steeds verder wordt uitgebreid.
De volgende vragen zou u uw potentiële CRM software moeten stellen:
- Self-service componenten
Beschikt de software over self-service mogelijkheden, zodat het klantbeeld niet alleen opgebouwd hoeft te worden door de medewerkers zelf? Kan dit ook door klanten en prospects zelf gedaan kan worden, of bijvoorbeeld door het partnerkanaal? - Meerdere rollen
Kan een persoon meerdere rollen hebben terwijl deze maar 1 keer in de database is opgenomen? En kan de communicatie dan aangepast worden aan de specifieke rol op dat moment? - ICT Infrastructuur
Past de nieuwe CRM software op de juiste manier in de huidige ICT infrastructuur? En ook in de toekomstige infrastructuur, zodat eventuele investeringen niet voor niets worden gedaan? En geldt dit ook voor de wijze waarop updates worden uitgevoerd? - Integratiemogelijkheden
Indien de klantdata door verschillende systemen wordt aangeleverd, beschikt de software over voldoende flexibele integratiemogelijkheden? En wat betekent dit voor eventuele updates?
Wilt u meer weten over de waarde voor medewerkers en waar u op moet letten tijdens uw CRM software selectie? Download dan ons nieuwste whitepaper: ‘7 Aandachtspunten om een verkeerde CRM software selectie te voorkomen’.