De evolutie van digitale marketing verloopt in duizelingwekkend tempo. De aanwas van technologieën is exponentieel en de online platformen schieten als paddenstoelen uit de grond. Marketeers zijn zich dan ook terdege bewust van het gegeven dat inspelen op de nieuwste trends noodzakelijk is om de concurrentie voor te blijven. Vast staat dat de klantervaring daarbij een vooraanstaande plek opeist. In het rapport “Digital Marketing Trends in The Benelux” worden de digitale marketing ontwikkelingen op een rij gezet. De geschetste verwachtingen zijn gebaseerd op vraaggesprekken met 169 deskundigen op het terrein van digitale marketing in België, Nederland en Luxemburg.
Voorspellende analytics
Het voorspellen van aankoopgedrag is dankzij kennis over consumentengedrag en big data voor bedrijven duidelijk eenvoudiger geworden. Anticiperen op de voorkeuren en behoeften van de consument kan door patronen en trends te identificeren. Op deze manier zijn bedrijven in staat een persoonlijkere ervaring te bieden. Door het gebruik van voorspellende analysemethoden is het mogelijk meer klantloyaliteit en een hogere conversie te bewerkstelligen.
Interpretatie klantgegevens
Het interpreteren van grote hoeveelheden gegevens is echter geen eenvoudige klus. Het is essentieel om vooraf duidelijk te bepalen welke informative uiteindelijk noodzakelijk wordt geacht. Want overbodige informatie betekent ook de tijdrovende analyse van irrelevante gegevens. Ook technologieën en instrumenten die bijdragen data te begrijpen en verbanden te leggen zijn van belang.
Gepersonaliseerde klantervaring
Onbetwist zorgt een relevante en gepersonaliseerde customer experience voor meer tevredenheid en daarmee in potentie voor omzetverhoging. Het is voor bedrijven evenwel ook een mogelijke vorm van besparing van tijd en geld. Marketeers worden met voorspellende analytics in staat gesteld de fase van het aankoopproces waarin de consument zich bevindt te identificeren. De realiteit dat consumenten als individuen benaderd dienen te worden, dringt bij ondernemingen steeds meer door. Het bestoken van alles en iedereen met dezelfde boodschap wordt steeds meer verleden tijd.
E-mail en CRM-integratie
Het zijn inmiddels geen trending topics meer, e-mailmarketing en web analytics. Dat neemt niet weg dat het wel de belangrijkste fundamenten zijn voor het genereren van online conversie. In samenhang met marketingautomatisering, integratie van CRM systemen en personalisatie blijft e-mail het ultieme middel voor het omzetten van communicatie in conversie.
Integratie met sociale media
De aandacht in digitale marketing ligt thans op het integreren van de sociale media met de klantgegevens. Een voorbeeld is de koppeling van accounts in deze kanalen aan het klantenprofiel. Op deze wijze kan een betere afstemming van toekomstige interactie plaatsvinden.
Uit het rapport blijkt dat veel bedrijven kansen laten liggen omdat ze niet genoeg innoveren. Toch geef het rapport ook reden te geloven dat hier snel verandering in komt, iedere organisatie moet immers mee met de trends om de concurrent(en) bij te benen. Er liggen in ieder geval enorme kansen voor bedrijven die de beschikbare technologie en kennis optimal weten te benutten.