Zoals u wellicht in onze vorige blog heeft kunnen lezen is het van belang om data met uw collega’s te delen. Dit zorgt er, ondanks dat afdelingen vaak bestaan uit eilandjes, voor dat er beter wordt gecommuniceerd en hiermee krijgt u een beter inzicht in uw relatiebeheer, maar ook door het effectief gebruik van CRM tussen afdelingen kunt u de customer journey in kaart brengen.
De customer journey
Door de input van alle relevante bedrijfsonderdelen krijgt u al een goed en compleet klantbeeld. Als ieder bedrijfsonderdeel inzicht geeft in de contacten met de klant en duidelijk is welke informatie van belang is voor een kwalitatief klantbeeld, is het totaal veel waardevoller dan de som der delen. Een groot deel van dit proces kan geautomatiseerd worden door tijdens de digitale customer journey de relevante gegevens op te slaan in het CRM domein. CRM-software krijgt in het IT speelveld meer een plek aan de achterkant ten opzichte van vroeger. De geavanceerde marketing automation toepassingen zorgen voor de interactie met de doelgroep en de ondersteuning van de customer journey, terwijl de data in het klantbeeld aan de achterkant in het CRM domein worden opgeslagen.
Heeft u uw klantcontact inzichtelijk? Wij helpen u graag! Vraag een belafspraak aan:
Een andere methode is om de klantreis door klantenpanels te laten maken. Voorkeuren en hindernissen in de klantreis worden daarbij goed zichtbaar. Daarmee is een startpunt gecreëerd waarna getest kan worden in de praktijk waarmee de customer journey steeds persoonlijker gemaakt kan worden. Recente ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence zijn veelbelovend om het gemak nog verder te vergroten.
Wilt u weten over hoe u het klantcontact kunt versterken aan de hand van CRM? In ons whitepaper ‘In 4 stappen kwalitatief klantbeeld 2018’ bespreken we de belangrijkste aandachtspunten om uw klantbeeld te optimaliseren: