Skip to main content

Uw CRM pakketselectie sluit nauw aan bij verandermanagement. Dit is de managementvorm die zich bezighoudt met het veranderen van de interne structuur, cultuur en werkwijze binnen organisaties. Om succesvol te zijn, wilt u dat uw organisatie in staat is om te groeien en zich weet aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dat geldt ook voor uw CRM ondersteuning. Uw CRM moet dus in staat zijn om te kunnen groeien en veranderen, om uw organisatie in de toekomst goed te blijven ondersteunen.  

Door alleen naar de huidige functionele eisen en wensen (van de gebruikersgroep) te kijken, doet u de groei en het aanpassingsvermogen van uw organisatie aan veranderende  marketingomstandigheden te kort. In dit blog bespreken we daarom 5 verandermanagement aspecten waar u rekening mee houdt tijdens de CRM pakketselectie. 

CRM pakketselectie: verandermanagement voor organisaties

1. Integraties

De eerste stap in het integratieproces is uw bedrijfsprocessen migreren naar de CRM applicatie. U wilt dan ook dat de software eenvoudig is in te stellen naar uw wensen en werkwijze. Vraag uzelf daarom af, of de integraties met uw back office systemen gemakkelijk te realiseren zijn en of de wijze waarop integraties ingericht worden eenvoudig geüpgraded kunnen worden. 

2. Flexibiliteit

Bedrijfsprocessen zijn geen vaststaand gegeven. Naar mate de markt verandert, veranderen uw interne processen mee. Terwijl u met de tooling werkt, is het belangrijk dat u deze nieuwe werkwijzen door kan blijven voeren, zonder dat hier ontwikkelaars voor nodig zijn. 

Of het nu gaat om toekomstige doelen, trends binnen uw niche of nieuwe interne ideeën om in te zetten: houdt rekening met de aanpasbaarheid van het systeem.  

3. Uitbreiding

Er zijn CRM systemen op de markt die zowel de sales, marketing als klantenservice bij elkaar brengen op één platform. Het is goed om rekening te houden met uitbreiding van het CRM systeem. Dit geldt niet alleen voor de afdeling die het inzet, maar ook additionele functies en de nieuwe abonnementsvorm die daar bij hoort. Tijdens de CRM pakketselectie, is het belangrijk dat u hier rekening mee houdt. Dan komt u tijdens de opschaling niet voor verassingen te staan. 

4. Schaalbaarheid

De schaalbaarheid van uw CRM sluit nauw aan bij de uitbreidingsmogelijkheden. Daarbij vraagt u zichzelf af: is het CRM systeem erop gebouwd om de aantallen gebruikers die voor u noodzakelijk zijn, voldoende ondersteunen en snelheid bieden, zodat de gebruikersadoptie zo hoog mogelijk blijft?  

Van te voren is het goed om vast te stellen of en welke beperkingen (bijvoorbeeld het aantal gebruikers) het CRM pakket heeft en of deze voor u van invloed zijn voor uw huidige selecte en het toekomstbeeld dat u heeft. 

5. Werelddekking

Als uw organisatie aanwezig is op de internationale markt, is het efficiënt wanneer uw CRM hier op ingericht is. Denk bijvoorbeeld aan het inspelen op tijdzones, verschillende talen en de invoer van meerdere valutasoorten. 

Tijdens de pakketselectie is het goed om hier rekening mee te houden. Kijk dus vooral ook of de leverancier en de software deze wensen ondersteunen. Het is namelijk een grote toegevoegde waarde aan uw bedrijfsproces. 

CRM pakketselectie met CRM Excellence

CRM Excellence heeft meer dan 25 jaar ervaring met de implementatie van CRM systemen op basis van de gewenste functies afgestemd op uw bedrijfsprocessen. Als partner kijken we met u mee om de juiste keuzes te maken, ook tijdens de implementatie. Zo bereiken we samen uw klantrelatie doelstellingen. 

Geïnteresseerd in de valkuilen die u het beste kunt voorkomen tijdens de CRM pakketselectie. Lees dan ‘7 aandachtspunten om een verkeerde CRM software selectie te voorkomen’. Zo bent u zeker van een geslaagde CRM aankoop.