Er zijn tientallen rapportages op het gebied van verkoop die voor uw organisatie van belang kunnen zijn. Maar om een organisatie of afdeling te sturen op basis van een groot aantal rapportages, is niet werkbaar. Daarom is het verstandig om vooraf keuzes te maken welke typen rapportages gebruikt gaan worden. Hier alvast een overzicht van de 10 meest essentiële verkooprapportages:

  1. Succes van het converteren van nieuwe leads naar gekwalificeerde prospects

Welke leads uit welke marketing kanalen en campagnes leveren het beste resultaat op en worden het vaakst klant? Welke leadopvolging werkt het beste?

  1. Productiviteitsrapportage van het verkoopteam

Hoeveel actie wordt ondernomen en met welk succes? Worden de acties ook op tijd genomen? Hoe staan de ondernomen activiteiten in verhouding tot de vorige periode?

  1. Churn rapportage

Hoeveel klanten nemen afscheid per periode? Is er een verschil tussen klanten van verschillende accountmanagers? Of misschien wel tussen de product markt combinaties die worden bewerkt? En om welke reden nemen de klanten afscheid?

  1. Top 10 Accounts bestaande klanten qua potentie

Waar besteden we onze aandacht aan als commercieel team? Welke potentie hebben deze bestaande klanten als het gaat om de looptijd van de opdracht, herhalingsaankopen, cross sell mogelijkheden? 

  1. Opbouw van de opportunity pipeline

Op het moment dat er is nagedacht over de opbouw van de pipeline, welke fasen een verkoopproces in uw organisatie heeft en eventueel welke criteria bij elke fase horen, kan hierop gestuurd worden.

  1. The Sales Forecast

Hoeveel omzet kunnen we per periode/per sales/ en per productsoort verwachten? In hoeverre moeten we daarmee in de planning van resources rekening houden?

  1. Omzet van bestaande klanten versus omzet nieuwe klanten

Afhankelijk van de rol van bestaande of nieuwe klanten ten aanzien van het rendement van een organisatie, is het van belang om inzicht te krijgen welk deel van de omzet bij deze groepen vandaan komt.

  1. Marketing conversie ratio rapportage

Welke (marketing/sales) activiteiten hadden welk succes als het gaat om het generen van gekwalificeerde leads? Welke kanalen gaven welk resultaat?

  1. Sales conversie ratio rapportage

Welk percentage van de leads stroomt in de pipeline door naar de volgende fase en wordt uiteindelijk klant? Hoe lang blijven de opportunities in welke fase zitten?

  1. Lost order report

Welke potentiële klanten worden geen klant, met welke reden en aan welke concurrent wordt de opdracht verloren?

Lees meer over de verschillende typen verkooprapportages en de wijze waarop deze rapportages de aansturing van uw salesteam beïnvloeden in ons whitepaper ’10 essentiële commerciële rapportages’.

voorpagina crm rapport