Door uw CRM te integreren met bedrijfssoftware wordt uw productiviteit gemaximaliseerd doordat al uw bedrijfstoepassingen met elkaar kunnen praten. Dit bespaart tijd door de noodzaak om informatie van de ene tool naar de andere te kopiëren of het heen en weer schakelen tussen programma’s aanzienlijk te verminderen. Een CRM-integratie kan bijvoorbeeld worden gebruikt om automatisch een profiel van een klant te maken wanneer iemand een formulier op uw website invult, waardoor handmatige gegevensinvoer overbodig wordt.
Voor de integratie van externe software met uw CRM zijn er 3 mogelijkheden. Welke 3 dit zijn leest u hier:
Ingebouwde integraties van uw CRM
Deze integraties worden in eigen beheer gemaakt door uw CRM-provider en zijn ingebouwd in de software. Dit zorgt ervoor dat u kunt werken met uw meest gebruikte zakelijke hulpmiddelen (denk aan e-mail en planningsprogramma’s) zonder CRM te verlaten. Het inschakelen van deze ingebouwde integraties kan vaak worden gedaan met één klik in uw CRM. Doormiddel van een gekoppelde plug-in is het makkelijk om de data uit zakelijke tools te gebruiken. Denk hierbij aan populaire plug-ins voor Gmail, Outlook, Mailchimp en Slack.
Third-party integraties
Third-party integraties geven u de mogelijk om tools te koppelen aan uw CRM die niet direct zijn ingebouwd in uw huidige CRM. Er zijn namelijk voor elke industrie specifieke tools die handig zijn voor bepaalde bedrijfsprocessen. Voor de maakindustrie wordt er namelijk vaak gezocht naar een koppeling van de e-commerce omgeving met het ERP-systeem om de inventaris levels automatisch bij te werken. Met een third-party integratie is het makkelijk voor elkaar te krijgen, omdat dit data uit beide bronnen met elkaar kan koppelen. Een van de meest populaire third-party integraties is Zapier. Hiermee maakt u snel en gemakkelijk connecties tussen verschillende softwaresystemen.
Integraties gebaseerd op een API
Een API (application programming interface) is een software-naar-software-interface waarmee programma’s verbinding kunnen maken en met elkaar. Alle tools gebaseerd op de cloud of SaaS tools (Software as a Service) hebben een gepubliceerde bibliotheek van API’s waarmee andere softwaretoepassingen toegang krijgen tot uw CRM zonder een wachtwoord te vereisen. Met deze API’s kan uw CRM communiceren met alle bestaande interne systemen die u mogelijk in uw bedrijf heeft. Het nadeel van deze aangepaste CRM-integraties is dat ze wel iemand met technische expertise nodig hebben om ze op te zetten.
Heeft u een CRM systeem, maar weet u niet precies welke integraties uw bedrijfsprocessen ondersteunen? Bekijk dan het stappenplan dat nodig is voor een succesvolle CRM implementatie.