Tegenwoordig maken steeds meer bedrijven gebruik van een CRM-systeem. Er bestaan verschillende soorten CRM-systemen. Maar welk CRM-systeem is het meest geschikt voor uw situatie? In deze blog leest u wat van belang is bij het kiezen van een CRM-systeem!
De kosten van een CRM-systeem zijn verschillend. Er bestaan goedkope CRM-systemen maar daar tegenover bestaan er ook hele dure. Maar onthoud wel, uw investering is op de lange termijn veel waard. U moet kijken wat voor u haalbaar is als het gaat om de prijs en wat u er graag ervoor wil betalen. Daarnaast moet u kijken hoe uitgebreid uw CRM-systeem moet zijn, heeft u een uitgebreid CRM-systeem nodig of juist niet? Denk goed na over wat u nodig heeft!
CRM richtlijnen
Voordat u een CRM-systeem aanschaft is het handig om in kaart te brengen waarom het systeem handig voor u is. De onderstaande punten geven u richtlijnen:
- U wilt graag een goed overzicht van de klanten die belangrijk voor je zijn
- U wilt graag de administratieve taken besparen
- U wilt altijd op tijd zijn voor nieuwe orders
- U wilt een overzichtelijke opslagruimte voor je e-mails en visitekaartjes
- U wilt een veilige opslagruimte voor je bestanden
- U wilt uw klantloyaliteit verbeteren
- U wilt uw communicatie met je medewerkers verbeteren
Er zijn heel veel voordelen van een CRM-systeem, maar er zijn ook valkuilen als je het niet goed aanpakt. Zorg er daarom voor dat u een strategie hebt. Kijk wat u doel is van de inzet van een CRM-systeem en wie het systeem gaat besturen. Er moet constant iemand zijn die het CRM-systeem up to date houdt. Zonder een medewerker die zich hier op focust, heeft het CRM-systeem niet zoveel zin.
Optimaal gebruik CRM-systeem
Als u voor een uitgebreid CRM-systeem kiest met veel werkzaamheden, moet u ervoor zorgen dat de gebruiker van het CRM-systeem weet hoe het systeem bediend moet worden. Als sommige werkzaamheden niet worden gebruikt is dat zonde van uw geld, want u betaalt er immers wel voor.
Als u geen gebruik maakt van een CRM-systeem dan is de kans groot dat u bepaalde details vergeet of kwijtraakt. Daarnaast kunt u voorkomen dat een medewerker met veel kennis in zijn hoofd het bedrijf verlaat, u die kennis ook kwijt bent. Met een CRM-systeem kunt u deze situaties vermijden.
Bent u benieuwd welk CRM-systeem het beste voor uw situatie is? Wij helpen u graag bij uw selectie van een CRM pakket. Vraag een belafspraak aan en wij nemen contact met u op!