Nuon solar team

CRM excellence heeft geholpen een gestructureerde werkwijze op te zetten en te laten ondersteunen door een goed CRM systeem zodat in de overdracht naar de nieuwe groep studenten de waardevolle contacten met partners en sponsoren niet verloren zouden gaan en er met deze partijen op een professionele wijze gecommuniceerd kon worden.

Het Nuon Solar Team is een prestige studentenproject van de Technische Universiteit Delft. Tweejaarlijks bouwt een team van vijftien studenten van verschillende disciplines van de Technische Universiteit Delft een zonnewagen, Nuna, waarmee 3000 km dwars door Australië wordt gereden. De race begint in Darwin en loopt over de 3000 kilometer lange Stuart Highway naar Adelaide in het zuiden. Er mag uitsluitend gebruik worden gemaakt van zonne-energie om de finishlijn te bereiken.

Opdracht

Hoe CRM excellence het Nuon Solar Team heeft geholpen haar partners en sponsoren op een structurele manier te kunnen behartigen om als eerste over de streep te komen.

Project focus

CRM selectie, CRM implementatie, 360 graden klantbeeld

De vraag van Nuon solar team

Voor haar succes is het team grotendeels afhankelijk van partners en sponsoren. Het vinden van partners en sponsoren vraagt om de juiste inzet van marketingtools. Het informeren van bestaande partners en sponsoren vraagt om een gestructureerde communicatie.

Uit de gesprekken met Leslie Nooteboom (binnen het team verantwoordelijk voor PR) werd duidelijk dat Nuon Solar Team behoefte had aan een gebruiksvriendelijke, laagdrempelige en flexibele CRM omgeving. Een omgeving waarin een goed overzicht gemaakt kan worden van (potentiële) sponsoren, hun contactpersonen en de relevante gegevens ten behoeve van de commerciële relatie.

auto's op zonne-energie
wagen op zonne-energie

Onze aanpak

Door een slimme integratie van HootSuite, Nimble, en MailChimp, die samen met CRM excellence werd uitgedacht en opgezet, is het Nuon Solar Team in staat om online conversaties te monitoren, relaties te onderhouden, interacties aan te gaan en geautomatiseerd gepersonaliseerde nieuwsbrieven te versturen. Het voorstel van CRM excellence was om te werken vanuit een basis die wordt opgezet binnen Nimble en die te combineren met enkele integraties. Het streven was om zoveel mogelijk gebruik te maken van vrij beschikbare, gratis varianten om de out-of- pocket kosten zo laag mogelijk te houden en snel te kunnen schakelen. De keuze viel op een combinatie van Nimble, Hootsuite en Mailchimp, aangevuld met Rapportive als brug tussen Gmail en het CRM.

Hootsuite wordt ingezet voor het monitoren van de verschillende social media kanalen. Een sterk punt van de integratie is dat vanuit Hootsuite een interessante lead met de spreekwoordelijke ‘één druk op de knop’ kan worden bekeken of worden toegevoegd aan Nimble. Op deze manier kan snel worden beoordeeld of en wat je beste relaties over je melden. Waardevolle informatie om de klantrelatie te versterken!
Nimble is een online applicatie die werkt vanuit een social CRM gedachte. Het programma is zo opgezet dat bij een eerste contact (via e-mail of via social media) snel een profiel kan worden opgebouwd van een contactpersoon en de organisatie die hij vertegenwoordigt.

Het resultaat

Indien het contact leidt tot een mogelijke sponsor afspraak, dan kan dit worden vastgelegd binnen Nimble. Door het definiëren van ‘waarde’, ‘slagingskans’ en ‘stadium’ wordt snel inzicht verkregen in de status van de individuele ‘sponsorkansen’. Te maken overzichten geven snel inzicht in de behaalde resultaten. Een groot voordeel is dat de informatie wordt vastgelegd op het profiel van de contactpersoon en gedeeld kan worden met andere Nimble gebruikers.

Nimble vormt hiermee de basis voor relatiebeheer en opportunitymanagement. Deze basis wordt aangevuld door een naadloze samenwerking met Hootsuite en Mailchimp. De e-mailmarketing tool Mailchimp is bij uitstek geschikt om attractieve en gepersonaliseerde e-mailings op te maken, te versturen en het resultaat (views, clicks, bounces) te meten. Op basis van gegevens in Nimble kan de juiste doelgroep worden bepaald en geëxporteerd naar Mailchimp.

Rapportive is een App binnen Gmail die op basis van emailadressen van ontvangen mail snel inzicht geeft in de social media kanalen die met een mailer geassocieerd kunnen worden. Ook hier kunnen mogelijk interessante leads met een druk op de knop worden toegevoegd in Nimble.

Met de techniek bleek het helemaal goed te zitten. CRM excellence is er van overtuigd dat Nuon Solar Team ook haar relaties goed op de hoogte gaat houden van de vorderingen en de challenges in de komende jaren. De gerealiseerde social CRM oplossing is daar de basis voor.

zonnepanelen auto

Wilt u ook uw project uitbesteden?

Neem contact op