Om de klant centraal te kunnen stellen is het opmaken van een centraal klantbeeld onontbeerlijk. Dit blijft natuurlijk een uitdaging, kijkende naar de vele mogelijkheden die er binnen uw organisatie prioriteit zijn. Niet alleen omdat de klantprocessen dan goed georganiseerd moeten worden, maar ook dat duidelijk vastgesteld zou moeten worden zijn op basis van welke informatie beslissingen worden genomen. Daarnaast, ook niet in de laatste plaats, omdat het creëren van het centrale klantbeeld met data uit de verschillende systemen en op basis van de diverse klantinteracties, niet gemakkelijk is. In feite komt u dan al snel op het terrein van Big Data vraagstukken.
Er wordt van Big Data gesproken wanneer men werkt met een of meer datasets die te groot zijn om met reguliere databasemanagement systemen (daaronder vallen ook CRM systemen) onderhouden te worden. Niet alleen de opslag van deze hoeveelheden is een uitdagen, ook het analyseren van deze data speelt een steeds grotere rol. Deze data bevatten immers een schat aan informatie voor marketing doeleinden. En dit type vraagstukken geldt niet alleen voor hele grote databases, maar ook zeker voor kleinere hoeveelheden data.
De definitie van Big Data is niet altijd duidelijk, de term wordt dan ook vaak ten onrechte gebruikt. Volgens Gartner gaat het bij Big Data om drie factoren:
- De hoeveelheid data
- De snelheid waarmee de data binnenkomen en/of opgevraagd worden
- De diversiteit van de data: hiermee wordt met name bedoelt dat de data ongestructureerd zijn en niet in een traditionele database opgeslagen kunnen worden
U doet er goed aan om eerst vast te stellen wat u met de data wilt bereiken voor uw organisatie, voordat u investeert in een zeer uitgebreid centraal klantbeeld waarbij u binnen uw CRM project alle beschikbare klantdata met elkaar probeert te verbinden.
Benieuwd hoe u een duidelijk klantbeeld vaststelt? Download dan het whitepaper hieronder.