Wanneer u nadenkt over het implementeren van een CRM systeem is het van belang om niet te snel besluiten te nemen. Een CRM implementatie is complexer dan vaak gedacht wordt, waar organisatorische doelstellingen bij komen kijken, budget en behoeften. Het is dan ook belangrijk om hier van te voren goed over na te denken om er achter te komen welk CRM systeem goed bij uw organisatie past. Niet elk CRM systeem is hetzelfde en vervult verschillende behoeften. Hier zijn nog veel misverstanden over, waaronder de volgende.
? Een bekende naam wil niet zeggen dat het ook de meest geschikte is voor uw organisatie. Er zijn namelijk veel verschillen tussen CRM systemen qua functionaliteit. Denk bijvoorbeeld aan wel of niet webgebaseerd, open source, welke integratiemogelijkheden het heeft en natuurlijk het verschil in kosten. Daarom is het essentieel om te kijken welk systeem het beste bij uw doelstellingen past om het systeem uiteindelijk succesvol te laten zijn.
Ook wordt er vaak vanuit gegaan wanneer een CRM systeem wordt aangeschaft dit direct leidt tot meer omzet en een beter bedrijfsresultaat. Natuurlijk is het waar dat CRM implementatie meehelpt aan het vergroten van klanttevredenheid en omzet, al draait het niet alleen om de software. De implementatie van CRM heeft invloed op alle organisatielagen en moet geïntegreerd en geaccepteerd worden in uw bedrijfscultuur. Wanneer er geen tijd en aandacht wordt besteed aan het gebruik van het systeem door uw medewerkers, hoe het systeem werkt, en hoe het dagelijkse taken makkelijker maakt, zal het systeem niet geaccepteerd worden in uw organisatie en zult u er ook de vruchten niet van plukken.
Ook al wilt u het CRM systeem integreren in uw bedrijfscultuur en ‘a way of life’ maken, dit betekent niet dat al uw medewerkers hier vanzelf fanatiek mee aan de slag gaan. Dit is vaak wel zo in de eerste paar dagen dat het CRM systeem in gebruik genomen wordt, waarna veel medewerkers weer terugvallen op hun oude gewoonten. Om al uw medewerkers enthousiast te krijgen om het systeem actief te gaan gebruiken is training essentieel. Het zou nóg beter zijn wanneer er met de trainingen begonnen wordt voordat het CRM systeem in zijn geheel geïmplementeerd is. Hierdoor hebben medewerkers de tijd om het systeem te accepteren, en is de druk lager om meteen het systeem te begrijpen. Laat uw medewerkers langzaam aan het systeem wennen door korte trainingen te geven over een langere periode, in plaats van één erg lange training. Tijden deze trainingen kunnen uw medewerkers de voordelen ontdekken van het systeem, dat hun dagelijkse taken een stuk makkelijker maakt.