Skip to main content

Wilt u voorop lopen zodra de economie zich herstelt? Dan is het nu tijd om actie te ondernemen. Een zigzaggende economie is voor veel bedrijven excuus om rustig af te wachten op wat er gaat gebeuren. Niet slim: stilstand is achteruitgang.

Wilt u de vruchten plukken op moment van herstel in de vorm van groei en winstgevendheid, dan is het verstandig om anticyclisch te ondernemen en uw dienstverlening en productaanbod te verbeteren. Zodat u zeker weet dat u met uw onderscheidend vermogen uw concurrentiepositie versterkt als de economie weer stijgende is.

Business analist Stephen Archer geeft via mycustomer.com 20 tips aan bedrijven die voorop willen lopen in een ‘zigzag’ economie. Wij vertalen dit naar 6 CRM tips door te kijken naar de wijze waarop CRM bijdraagt aan die koplopers positie.

1. Praat met zoveel mogelijk klanten om erachter te komen wat zij van jouw diensten en producten verwachten en zouden willen.
2. Onderzoek het serviceniveau van je organisatie en verhoog deze met minimaal 25%.
3. Verplaats jezelf in de klant en ontdek hoe de klant wordt behandeld. Welke verbeterpunten ervaar je?
4. Onderzoek op welke wijze klanten je producten en/of diensten willen afnemen. Is dat regelmatig of ad-hoc? Via telefoon? Of online? Of…
5. Verhoog de toegevoegde waarde van je dienstverlening door extra service elementen te bieden zonder daarvoor kosten in rekening te brengen.
6. Onderzoek de mogelijkheden tot het verhogen van online sales.
7. Start met Facebook.
8. Start met Twitter.
9. Zorg voor aanwezigheid op LinkedIn, zowel met een profiel als een actieve deelname in discussiegroepen.
10. Hoe klantgericht zijn uw medewerkers? Organiseer een training en breng belangrijke aandachtspunten weer nieuw onder de aandacht.
11. Hoe excellent zijn uw medewerkers in sales en dienstverlening? Organiseer een training en breng belangrijk aandachtspunten weer nieuw onder de aandacht.
12. Onderzoek de activiteiten van uw concurrenten in het creëren van onderscheidend vermogen.
13. Onderzoek de faalfactoren van uw concurrenten.
14. Laat u inspireren door wat andere industrieën doen.
15. Onderzoek op welke wijze u klantbehoud kunt stimuleren.
16. Besteed tijd aan verloren klanten en onderzoek hoe u deze klanten weer terug kunt winnen.
17. Creëer interne vraag naar innovatieve ideeën.
18. Geef medewerkers de vrijheid om een overwinningscultuur te creëren.
19. Stimuleer een cultuur waarin men zich verantwoordelijk voelt voor eigen daden.
20. Begin bij het eerste punt en ga zo door..

Met CRM naar een koploperspositie, 6 tips:

1. Realiseer een 360 graden klantbeeld met informatie over interessegebieden en salespotentie, inzicht in sla’s, contracttermijnen en contactkanalen.
2. Lever toegevoegde waarde voor de klant door uw interne processen aan te scherpen.
3. Zet Social Media in om de interactie met uw klant aan te gaan, relevante content te delen en uw service te verbeteren.
4. Breng verkoopkansen in kaart door opportunity management.
5. Monitor en analyseer de activiteiten van uw concurrenten.
6. Verhoog de klantloyaliteit door op het juiste moment op de juiste wijze via het juiste kanaal de interactie met uw klant aan te gaan, uw dienstverlening, productaanbod én service af te stemmen op de klantbehoefte.

Wilt u meer informatie of hebt u vragen? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier.