Een doel wat uiterst vaak wordt genoemd als gewenst resultaat van de CRM implementatie, is het creëren van een 360 graden klantbeeld inclusief alle interacties met klanten en potentiële klanten. Aangezien de informatie in dit klantbeeld vaak uit diverse systemen moet komen, is dit geen eenvoudig doel. Daarom is het belangrijk om goed vast te stellen welke informatie in dit klantbeeld inderdaad essentieel is om waarde toe te voegen aan de relatie, en aan uw eigen organisatie. Niet alles wat beschikbaar is, is ook nuttig!

Belangrijk aandachtspunt hierbij is ook, dat de afdelingen en medewerkers die onderdeel zijn van de processen die het klantbeeld betreffen, zich het belang van hun inbreng ook daadwerkelijk realiseren. Dit vergt soms verandermanagement aandacht zodat de betrokkenen het grotere plaatje ook kunnen begrijpen en daaraan kunnen meehelpen.

Specifieke vragen om aan de leverancier te stellen in het kader van het 360 graden klantbeeld zijn:

  • Verschillende afdelingen
    Kunnen alle afdelingen die rechtstreeks klantcontact hebben, gebruik maken van de software op een manier die in hun werkwijze past?
  • Multi-Channel
    Kan het CRM systeem de verschillende kanalen ondersteunen waarin de organisatie en de klant of prospect met elkaar communiceren? En kan de relevante informatie uit die kanalen toegevoegd worden aan het klantbeeld?
  • Online Offline Mobiel Cloud
    Kan het CRM systeem aan de wensen van de organisatie voldoen als het gaat om het medium waarop het systeem wordt gebruikt? Is het noodzakelijk om een combinatie te implementeren? En als dat kan, hoe worden updates dan geregeld? Is de leverancier daar bindend in, of kan de organisatie de updates aanpassen aan de eigen planning?

Wilt u meer weten over de waarde voor medewerkers en waar u op moet letten tijdens uw CRM software selectie? Download dan ons nieuwste whitepaper: ‘7 Aandachtspunten om een verkeerde CRM software selectie te voorkomen’.

whitepaper software selectie