Skip to main content

CRM is een geïntegreerd beheersysteem gericht op klanten en potentiële klanten. Voor de maakindustrie kan dit voor een verbinding tussen de verschillende afdelingen zorgen. CRM bevat de processen en procedures die een bedrijfsmanagementmodel bouwen dat is gebaseerd op een 360 °-benadering van de klant.

Veel mensen proberen een CRM-oplossing te implementeren, maar gaan ervan uit dat het een kwestie is van het kopen van software, het installeren ervan en dat is alles. Helaas is dit niet het geval en moet er een CRM-projectplan worden opgesteld voordat u begint met het binnenhalen van al die extra deals. Welke stappen hierbij belangrijk zijn leest u in onze blog:

  1. Reflecteer en analyseer

Controleer uw interne processen grondig voordat u begint met de implementatie van CRM-software.  Welke stappen verlopen er van het eerste contact van een klant tot het winnen van een deal? Wie werkt het meest effectief? En kunt u repliceren hoe ze werken? Wat zijn de meest tijdrovende stappen? Welke stappen voegen geen waarde toe aan uw bedrijf en kunt u deze automatiseren? Maak een overzichtelijk rapport waarin u alle processen in kaart brengt. Op deze manier weet u waar CRM-software een bijdrage kan leveren. Daarbij is het belangrijk om in gesprek te gaan met uw personeel.

  1. Verzamel een team

Creëer een CRM-team binnen uw organisatie. Maak het team klein genoeg om te beheren, maar groot genoeg om aan de eisen van de hele organisatie te voldoen. Zorg voor input uit het productieteam, evenals het management, de serviceafdeling, het verkoopteam en het marketingteam. Zij hebben allemaal verschillende belangen. Hierdoor zorg je voor een verantwoordelijke voor elke afdeling. Op deze manier stemt u uw CRM-systeem af op uw organisatie en zo zorgt u voor draagvlak.

  1. Budget

Bereken voor de implementatie van CRM-software de kosten van het niet toepassen hiervan. Welke impact hebben de huidige systemen (of het ontbreken daarvan) op het bedrijf? Hoeveel tijd wordt verspild aan het uitvoeren van handmatige taken (salarissen, tijd, gemiste deal etc.)? Waar wil de organisatie over 3/5/10 jaar zijn en kunnen ze dit doen met de systemen die ze hebben? Kijk ook naar wat het kan opleveren. Hoeveel nieuwe deals zou u kunnen sluiten als u meer tijd had? Hoeveel manuren kunt u besparen? Dit kan heel moeilijk zijn om een cijfer op te geven, maar begrijp op zijn minst hoe het systeem zichzelf terugbetaalt, zelfs als je er geen cijfer op kunt zetten.

  1. Data opschonen

Begin nu met schoonmaken van uw beschikbare data! Het is belangrijk dat alle gegevens die in een nieuw CRM-systeem worden ingevoerd, schoon en nauwkeurig zijn. Als gebruikers de gegevens niet kunnen vertrouwen, vertrouwen ze het systeem niet en keren ze terug naar hun oude manier van werken. Breng alle gegevens in een Excel-spreadsheet en vul uw gegevens in. Deel het werk op door alle accountmanagers hun eigen contacten te laten opruimen en iemand centraal om alles samen te brengen.

  1. Train uw personeel

Wanneer u een software hebt uitgekozen is het belangrijk om met een CRM-partner de kennis eigen te maken. Vervolgens traint uw CRM-kampioen de werknemers die per afdeling verantwoordelijk zijn voor de voortgang. Verlaag daarnaast de kosten op lange termijn. Dit doet u door uw personeel regelmatig contact te laten maken CRM. Met trainingsklassen wordt er per afdeling gewerkt aan de ontwikkelingen binnen deze afdeling. Daarnaast is het ook handig om een groep met verantwoordelijken van elke afdeling samen naar de stand van zaken te lijken.

Zit u er ook aan te denken om te starten met een CRM-project, maar weet u niet waar u moet beginnen? U zet al de eerste stap in uw CRM-project middels CRM projectmanagement.