Skip to main content

Vroeger werd vaak het gehele CRM project extern uitbesteed, zonder enige interne kennis te koppelen aan het project. Nu wordt er vaak gekeken in hoeverre de benodigde capaciteit, kennis en ervaring binnen de organisatie beschikbaar zijn. En indien dat niet zo lijkt te zijn, op welke wijze dat alsnog gerealiseerd kan worden. Een goede werkwijze om de benodigde kennis in huis te halen is volgens het principe CRM Coaching. Maar in welke fase van uw CRM project is dit een goede stap?

Een CRM Coach kan in elke fase van de CRM ontwikkeling van uw organisatie waarde toevoegen:

  • CRM Coaching op visie & strategie: welke keuzes moeten we maken en wat betekent dit voor de continuïteit van onze organisatie?
  • CRM Coaching bij CRM selectie: aan welke eisen moeten de software en de leverancier voldoen en hoe komen we er achter welke leverancier het beste bij ons past en zijn beloften waar gaat maken?
  • CRM Coaching bij implementatie: Hoe maken we een gedegen Plan van Aanpak, wat zijn de rol en het belang van de CRM Blauwdruk bij de latere inrichting, hoe kunnen we de leverancier het beste aansturen, hoe doen we de meest passende allocatie van middelen, op welke wijze sturen we het project, hoe doen we het risico management?
  • CRM Coaching bij de opzet van de CRM Beheerorganisatie: hoe borgen we de gebruikersadoptie op langere termijn en hoe zorgen we dat de CRM implementatie de ontwikkeling van de organisatie bij blijft houden?
    Dus ongeacht de fase van uw CRM denken, een CRM Coach kan op ieder moment in de ontwikkeling toegevoegde waarde leveren, mits dit aanvullend is met de capaciteiten en ervaring van de beoogde interne projectleider.

In de praktijk blijkt dat een CRM project toch enige inhoudelijke kennis van CRM nodig heeft. Daarom wordt een CRM Coach ook vaak toegevoegd aan een projectmanager die zijn sporen heeft verdiend met het managen van diverse projecten, maar nog nooit met een CRM project.

Wilt u meer weten over CRM Coaching? In ons whitepaper bespreken we de belangrijkste aandachtspunten om CRM Coaching succesvol in te zetten.

whitepaper coaching