Zoals u wellicht in ons vorige artikel over Social CRM heeft kunnen lezen wordt interactie met de klant steeds belangrijker en essentiëler. CRM software treedt daarom steeds meer naar de achtergrond en gespecialiseerde marketing automation zorgt ervoor dat er interactie wordt gecreëerd bij de doelgroep in de customer journey.
MARKETING AUTOMATION: HOT ITEM 2018
Uit onderzoek van Gartner is gebleken dat marketing automation in 2018 een ‘hot item’ is. Deze handige tool mag daarom niet meer ontbreken als het gaat om CRM. Uit dit onderzoek geeft 60% van de respondenten aan dat zij zich in 2018 meer willen investeringen in e-mailmarketingstrategieën. Deze toename zal samenhang hebben met de GDPR-invoering maar daarnaast zal het ook gebaseerd zijn op de behaalde resultaten uit marketing automation.
Echter is het niet vanzelfsprekend dat marketing automation altijd succesvol is. Om de customer experience te versterken is het van belang dat er gerichte en passende content wordt gedeeld naar de doelgroep. En dan niet bij de doelgroep als groep, maar bij de verschillende individuen met individuele voorkeuren binnen de doelgroep. De vraag is dan ook hoe je deze behoefte kunt vaststellen. Dit is mogelijk op basis van data driven marketing. De term big data zijn we inmiddels allemaal wel mee bekend maar deze term is doorgezet naar marketingdomein in de vorm van hypermarketing
WAT IS HYPERMARKETING?
Hypermarketing is het communiceren met een zeer specifieke doelgroep rondom een geheel op deze doelgroep afgestemde content via verschillende kanalen. Hierbij worden vaak digitale platformen gecombineerd zoals met de tool Social CRM makkelijk te gebruiken is.
Om dit professioneel te kunnen uitvoeren is het van belang om de doelgroep goed te begrijpen. Hierbij is het essentieel om de customer journey van de klant te kennen en het klantprofiel in beeld te hebben. Op basis van deze informatie kan er een specifieke interactie worden gerealiseerd.
Wellicht bent u al bekend met retentie omtrent CRM. Al meerdere jaren is dit een aandachtspunt als het gaat om marketing en sales. Het is tot nu toe is het nog niet gelukt om retentie genoeg te optimaliseren. De verklaarbare reden hiervoor is dat de focus van sales en marketing voornamelijk wordt gelegd op het werven van nieuw klanten. Om deze retentie te verhogen is hypertargeting de oplossing. Door de juiste communicatie met de toegevoegde waardes zal de klant zich meer persoonlijk aangesproken voelen wat leidt tot het verhogen van de klantwaarde. Hiervoor is de juiste timing van belang en met de nieuwe workflow in CRM is dit realiseerbaar.
Bent u benieuwd naar welke trends er nog zullen uitbreiden in 2018? Download dan hier onze whitepaper ‘9 toepasbare trends 2018’.